[Muziek]
Hallo luisteraars, welkom bij de podcast van Fragile Wing voor SRM Survivors. Mijn
naam is Carla Hamoen. Ik ben psycholoog en werk al zo'n 25 jaar met SRM survivors en mensen met
dis. Ik ga in deze podcast op reis met Emma, een survivor die ons mee gaat nemen in haar wereld.
om inzicht te geven in geprogrammeerde dis en om survivors aan te moedigen in hun helingsproces.
Hallo luisteraars, welkom bij aflevering 16 van de Fred Wing podcast. We gaan vandaag
samen met Emma Ja, ben er weer. Verder praten over de vermenging en verwarring waar we de
vorige keer over begonnen zijn. Ja. Ehm met als ondertitel onder de grond opereren ze,
boven de grond infiltreren ze. En we hebben de vorige keer uitgebreid gehad over de kerk
in zijn algemeenheid. En ehm deze keer willen we eigenlijk eh het gaan hebben over om te beginnen
politie en justitie. Ja. Ehm vanuit de vele eh survivor verhalen weten we dat er de cult
ook geïnfiltreerd is bij de politie en in het justitiële apparaat. Eh dat betekent uiteraard
natuurlijk niet dat elke politieman of eh iedereen in het justitiële apparaat cult is, maar er zitten
wel degelijk cult mensen bij justitie en bij politie. Kun jij daar iets meer over delen, Emma?
Eh ja, daar wil ik wel wat over zeggen. Bij de politie en justitie is de vermenging en de
verwarring eh net zo groot als in de kerk. Dat is eh voor de survivor heel erg moeilijk om eh daar
enige veiligheid of eh goedheid eh in te vinden. Ja. En dat betekent inderdaad helemaal niet dat
elke agent fout is of elke iemand die bij justitie werkt ook fout is. Maar we worden wel getraind eh
in de training. Eh de delen worden getraind dat er dus eh bij bepaalde ehm eh ehm situaties eh waarin
je wordt eh gevangen genomen of je wordt gevangen gezet vaak in een kooi of je wordt mishandeld,
dat daar dus eh cultleden zijn die ja verkleed zijn als agenten. Oké. Ja, dus als kinddeel eh
zie jij daar een agent en precies. Je hebt van thuis uit eh geleerd: "Aenten zijn je vrienden."
Dat is ook wat je leert thuis in een normale in je normale leven leven zull maar zeggen. En
opeens dan staat daar dus een agent eh of een eh politie staat jou dus ontzettend af te rammelen of
die sluit je op en die zegt: "Je je blijft altijd in deze groep, je mag nooit eruit." En en wie zet
jou eigenlijk weer gevangen. Ja. Dus daar begint ook al een stuk verwarring en vermenging. Precies.
Dus dat heb je al geleerd als kind, als kind deel zeg maar. Ehm nou komt het natuurlijk ook
dat er dus ook wel cultleden in groepen zitten. Hm hm. Ehm die niet verkleed zijn, maar die dus
echt gewoon eh in in het dagelijks leven dus de functie van een agent hebben of een eh teamleider
of nou of bij justitie werken. Hm hm. En eh als jij dus gaat bedenken ik ga uit een groep stappen,
dan gaan hun ook inzetten in jij mag dus niet uit die groep. Precies. En want alles wordt ingezet om
te voorkomen dat jij dus uit die groep gaat. Dus ehm je kunt bezoek van hun verwachten of
je kunt een eh een eh verzoek krijgen om daarop eh eh op eh kantoor te komen. Hm hm. Ja. eh met
allerlei smoezen en allerlei eh dingen om jou eh uiteindelijk terug te laten komen in in de groep.
Maar het kan ook om de dreigingen gaan en het kan ook om eh ja nare echt hele nare situaties. Zeker
omdat deze mensen het zijn. Precies. Ja. Mensen die eigenlijk voor jouw veiligheid zouden moeten
zorgen, hè. Ja. Ja. Ehm maar die eigen eigenlijk je onveiligheid dus vergroten. Ja. Want je wil
uit zijn groep, je wil veilig zijn en je je je zou eventueel hulp kunnen krijgen van een agent of van
justitie en die keert zich dan ook tegen jou en en hè gaat naast eh de cult staan. En dan je dan dan
is er dus ook geen veiligheid meer in in in die sector. Precies. Ja. Ja. Ik zie daarin eigenlijk
weer diezelfde dubbelheid als wat we bij de kerk zagen, hè. Dat je dus enerzijds ehm word je bang
gemaakt voor de politie. Ja. Eh doordat mensen in politie eh uniform meedoen aan de culthandelingen
en aan de mishandelingen. Ja. Ehm anderzijds zit er ook echt cult bij de politie en justitie. Het
maakt natuurlijk dat je daar eigenlijk ook geen kant op kan. Nee. En dat eh mensen die jou veilig
zouden moeten houden of als er een misdaad jegens jou gepleegd wordt waar je normaal gesproken in
het dagelijks leven de politie voor zou bellen, belt een survivor de politie natuurlijk niet.
Die is bang voor de politie of er zit cult bij de politie. Ja, nou ja, je hebt sowieso al gezien dat
er geïnfiltreerd is. Dus precies al zou je eraan gaan denken om eventueel aangifte te gaan doen
omdat er bewijs is of iets anders. Ja. Ja. Je laat het ook omdat het gewoon je weet dat het niks gaat
helpen. Je krijgt er alleen maar grotere problemen van. Precies. Ja. Ja, want het gaat niet verder,
hè. Ik ken ook wel eh survivors die wel aangifte hebben gedaan van zaken ehm waarbij
die individuele politiemens echt ehm betrouwbaar waren. Maar ja, voordat er echt iets gedaan kan
worden met zo'n aangifte moet het eh moet het van hogere hand natuurlijk toestemming krijgen om
het verder te gaan onderzoeken. En daar stopt het dan. Ja, daar stopt het. Ja. En ehm nou ja, dat is
natuurlijk dan ben je al zover dat je wel aangifte hebt gedaan of wel iemand getroffen hebt die wel
veilig was, hè. Want en dat is heel vaak al niet zo natuurlijk. Er zijn gelukkig ook politieagenten
die die ik meegemaakt heb die ook verstand hebben van dis die zijn er gelukkig hè. Maar
het is natuurlijk heel moeilijk voor een survivor als je voor het hele politieapparaat bang gemaakt
bent. Ja. Om nog te weten bij wie je terecht kan. Ja, absoluut hoor. En dat weten ze ook in
de cult. En daarom eh maakt het ook niet uit wat hun doen. Want zij hoeven zich er niet eh over
te verantwoorden tegen iemand. Ze gaan er niet voor naar de rechter komen. Ze gaan er niet voor
veroordeeld worden. Want ze hebben de mensen naast zich staan die eh ze nodig hebben op dat moment.
Ze hebben de mensen naast zich staan die zaken als dit eh al zal er een aangifte komen seponeren.
Precies. Ehm er gaan lampjes branden als iemand met dis eh aangifte gaan doen. En dat komt bij
dan de bij de juiste mensen terecht. Ook al zijn er echt goedende agenten die zeggen: "Ik zou dit
willen doen." Het gaat op een gegeven moment in het politiesysteem bij de juiste mensen komen die
zeggen eh je dit moet stoppen. Ja, precies. En dat is en heel begrijpelijk, want zo werkt het gewoon
en ook ontzettend frustrerend, want ja, ehm wat er gezegd wordt, wij komen hiermee weg. Precies.
Daar word je mee opgevoed. Wij gaan hier gewoon mee wegkomen. Ja. En dat is dan zo ontzettend
waar op dat moment. Oh ja, dat is vreselijk. Ja, kunnen gewoon doen wat ze willen en dat zeggen ze
ook en dat is weer zo waar op dat moment en dat is heel frustrerend. Ja, dat is ook heel ernstig,
hè. En ik denk dat daar is die hele vermenging en verwarring denk ik sowieso ehm voor bedoeld. Ja.
En dat op welke manier dan ook jij eh probeert om eruit te komen, al die wegen worden geïnfiltreerd,
hè. Dus op welke manier dan ook je ergens voor hulp komt. Ja. bij de politie in de kerk of nou
ja, waar we het straks over gaan hebben in de geestelijke gezondheidszorg. Waar jij ook maar
je mond open zou kunnen doen of waar er iets aan het licht zou kunnen komen, daar is geïnfiltreerd,
hè. En en op die manier dat hele systeem, cultsysteem komt ook niet aan het licht
omdat ze overal natuurlijk infiltreren en zorgen dat het weg eh gemoffeld wordt of niet aan het
licht komt. En nou ja, politie en justitie speelt daarin natuurlijk een hele belangrijke rol hè,
want daar zou eigenlijk het recht gedaan moeten worden en eh daar wordt het recht dan eh verbogen,
hè, of weggemoffeld eigenlijk. Ja, klopt. Ja, het is voor jezelf is het gewoon een hele moeilijke om
te om te verkroppen eigenlijk. Alle wegen worden gesloten om daaruit te gaan en toch wil je eruit
en toch wil je een kans krijgen, hè. En eh maar ehm ja, wat je dan merkt in jezelf eh is van er is
geen plek voor mij ergens. Ik ik tel niet mee. Ik ik kan nergens terecht. Werkelijk nergens terecht
eigenlijk, hè. alles wordt afgesloten. Het is de bedoeling ook dat ik er dus niet meer ben. Het
is ook de bedoeling dat ik dus niet leef, weet je wel. En al die eh trainingsdynamieken die
draai je dan op een op een hele negatieve manier gaan ze draaien. Want we hebben het z meteen over
de over de dokters en over de de GGZ zorg. Hm hm. Ehm nou gewoon een huisarts al weet je wel
dat is al moeilijk om heen te gaan omdat je leg het maar eens uit weet je wel maar gewoon de de
geen gezet voor voor hulp om hieruit te komen daarin zitten ook geïnfiltreerde cultleden.
Dus alle wegen worden gesloten en ga er maar aanstaan en je wordt overal in de steek gelaten,
hè. Ja. Ja. Die boodschap krijg je sowieso hè dat je nergens terecht kunt. Die krijg je al vanuit
vanuit de cult. Ja. Daar groei je mee op. Je moet in je familie blijven en daaromheen is het niks.
Op een gegeven moment ga je merken dus er is wel wat in de wereld, maar wil heb je echt iets nodig,
dan wordt het heel ingewikkeld. Ja. Ja, want eh je wordt al eh helemaal geïndoctrineerd met dat je
natuurlijk nergens terecht kan en nergens terecht mag en dat zij overal zijn, hè. Dan is het ook nog
zo dat al die hulpverlenende instanties eigenlijk geïnfiltreerd zijn. Ehm dus je begint er eigenlijk
al meestal geens aan als survivor, denk ik, hè. Het wordt in elk geval ongelooflij ontmoedigd.
Ja. Ja. Ja. Hè, want in al die instanties zijn ook goede mensen. Maar je moet wel eerste stap
zetten om überhaupt er naartoe te durven gaan. Ja, klopt. En bij het politie- en justitieapparaat is
het natuurlijk zo dat het ook van hoger hand nog eh in de doofpot kan worden gestopt. Dus zelfs
al tref jij een goed iemand Ja. die echt wel wil. Ja, zeker. En die jou ook serieus neemt,
maar je komt niet verder als het van hoge hand weer eh in de doofpot wordt gestopt. Nou, ik heb
wel een incident meegemaakt en eh een bedreiging en toen heb ik een agent gesproken die eh die ook
oké was. Ja. En hij eh ik heb gevraagd: "Kan ik hier aangifte voor doen?" Hm hm. Ja. Hij wist ook
van dis en toen gaf hij mij eigenlijk het advies ehm de veiligheid zit vooral heel erg van binnen,
want hij hoorde dus dat ik heel erg geswitst was. Dus want ik ik hoorde dit incident ook later terug
van via mijn delen. Ja. Ja. Hij zegt eigenlijk wat jij het beste kan doen eigenlijk nog beter dan een
aangifte, want hij weet natuurlijk hoe dit werkt. Ja, precies. Eh is dat je de veiligheid in jezelf
gewoon veel groter gaat maken. Dat je eigenlijk zorgt dat je gaat herstellen. Zorgt dat je die
switch niet meer maakt als er dit dus gebeurt. Ehm en dat vond ik heel rot om te horen natuurlijk to
ja, je wil op een gegeven moment ook ben je wel helemaal klaar met dit alles hè. Dan wil
je gewoon gerechtigheid hierover. Ja, daar loop je dan op dood. Maar hij had eigenlijk wel heel
erg gelijk. Ja, precies. Want als jij zelf niet meer zo switst of jij zelf geen delen meer eh hebt
die dus naar zo'n groep gaan, Hm hm. dan maak je voor jezelf die veiligheid veel groter. Ja,
precies. Dat is En als ik niet meer switch, hebben ze niks met mij te kunnen doen. Nee, want ze gaan
juist voor de delen. Ja, precies. Die nog loyaal zijn aan hun, die nog doen wat ze willen, die nog
doen wat ze zeggen. Ja. ingangen nog lig bij mij niet als ik dus niet switch kunnen ze niks met
mij want bovengronds ja infiltreren ze wel ja maar daar gelden ook gewoon de wetten. Ja, precies. Ja,
dat is zo. Ja, dat zeg ik ook altijd. Echte veiligheid zit uiteindelijk van binnen. Ja. Hè en
ook dit is natuurlijk eigenlijk weer heel ernstig, hè. Dat je dus bij de instanties die veiligheid en
recht zouden moeten schaffen dat niet doen vaak. Ja. Eh zeker niet voor deze doelgroep, maar het is
inderdaad zo dat veiligheid uiteindelijk van binnen zit, hè. En dat dat je door je eigen
processen aan te gaan en het contact met je delen aan te gaan ehm kunt zorgen dat er op de duur geen
ingangen meer voor hen zijn. Ja, want het voelde wel weer heel erg de deur gaat weer dicht ergens,
weet je wel dat ik was echt heel teleurgesteld. Ik denk nou heb ik echt iets gewoon wat in het hier
en nu gebeurt, weet je wel. Ja. En en daar kom je dan niet verder mee. Nee. Eh ik had wel het gevoel
dat die agenda me ook echt wilde bewaren voor de ellende die daarna zou komen, weet je wel.
Dus dat is Ja. Ja, precies. Eh maar het viel was hartstikke zuur. Ja, tuurlijk. Maar heeft wel heel
erg gelijk, want uiteindelijk gaat het natuurlijk altijd om de om om de veiligheid van de binnenkant
en vanuit je delen. Klopt. Ja. Zorg ook dat je die niet meer in die situaties terecht komt. Ja. Ja.
Nou ja, dat is natuurlijk nog een heel proces, maar dat is uiteindelijk denk ik wel de weg.
Ja. Ja. Hè, want over het algemeen ehm willen de de daders zich niet in het licht laten zien, hè.
Niet op de dag zeg maar laten zien, hè. Nee, nee. En we kennen natuurlijk echt ook wel de verhalen
van mensen die ehm geen dis hebben en wel door het netwerk worden belaagd, gewoon in de dag, hè,
eigenlijk. Ehm en die mensen worden ook vaak niet geloofd door de politie. Ehm dus dat is gewoon een
heel ernstig probleem. Absoluut. Absoluut. En en ook weer iets wat waarvan je dan zo voelt van dat
zou niet zo moeten zijn. Dit zouden de instanties moeten zijn die veiligheid en recht verschaffen.
En het is gewoon niet zo vaak. En ehm dat ligt echt niet aan de individuele politieman hè of
vrouw. Echt niet. Maar wel aan het systeem hoe dat ingericht is en waar de cult wel in geïnfiltreerd
is waardoor het van tevoren al wordt weggemaakt. Ja. Ja, dat klopt. En dit is gewoon zo weer zo'n
machteloos gevoel hè. Precies. Kunnen dus wel doen wat ze willen. En ook al wil je dat 100
keer tegen niet tegen jezelf zeggen, maar ja, het gebeurt dus nu wel even echt in het echie,
weet je wel. Ze zijn er niet voor me. Ze kunnen er niet voor me zijn. Nee, ze willen het wel,
maar ze kunnen er niet voor me zijn. En denk ik: "Nee, maar waar blijft dat recht dan,
hè? Waar wanneer komt hier een einde aan?" Ja, precies. En dat is best wel heel moeilijk. Vond
ik heel moeilijk om te om te verteren. Dat kan ik me voorstellen, hè. Dus eigenlijk komt het er
altijd op neer dat je zelf in je eigen proces aan de slag moet en dat dat het enige is wat je kunt,
hè. Ja. Ja. Met iets waar je niet om gevraagd heb. Nee, je hebt hier niet om gevraagd om ook
niet om dit proces ofzo. Nee. Nee, totaal niet. Dus het is weer zo ontzettend oneerlijk. Daar zit
heel veel onrechtvaardigheid in. Ja, absoluut. Ben ik helemaal met je eens. En dat hoor ik ook
vaak terug van Survivors, hè. Dat je gewoon je loopt dan weer tegen de muur. Ja. En je moet
uiteindelijk weer zelf in je proces eh verder met dingen die ook nodig zijn, maar waar in je zo erg
de hulp van de ander nodig had gehad eigenlijk. En die is er dan niet. Ja. Ja. En dat is ernstig,
hè. En dat geldt zelfs als er bewijzen zijn, hè. Want vaak zijn er voor cult eh ehm ehm misdaden
geen bewijzen. Klopt. Maar soms zijn die er ook wel, hè. Ja. Ja. Ik moet dan altijd denken, dat
is natuurlijk al heel lang geleden, aan de aan eh wat Ivan Keuls heeft verteld over haar, de jongens
die zij onder haar eh die zij opving. De jongens werden gewoon opgehaald, hè en naar het ministerie
van Justitie gebracht om daar eh misbruikt te worden of naar het paleis van justitie gebracht
om daar misbruikt te worden. Dat was haar gewoon bekend, hè. En daar is ook aangifte gedaan. Maar
die rechters en mensen die daarbij betrokken waren is allemaal of die zijn uit buitenland gegaan of
nou ja, hè, dat wordt gewoon weggemoffeld. Ja. En het is dus niet zo dat er nooit bewijs is,
want dat wordt wel vaak gezegd, maar dat is niet zo. Nee, nee, dat klopt niet. En je ziet ook wel
in het in het politieapparaat, zeg maar, als we het zo even noemen, zie je ook beweging daarin,
hè. Dat er steeds ook wel meer begrip komt voor eh ja, maar als iemand misbruikt is of iemand is
aangevallen of iemand is aangerand of verkracht. Ja. Ehm het gaat niet over die kan diegene die
kan niet zomaar zeggen hoe iemand eruit heeft gezien. Want je gaat zo vanuit je ratio ga je
zo in je overleving in in in je stress eigenlijk. Ja. Eh dat onthou je niet hoe iemand eruit ziet,
maar je kunt wel zeggen hoe die rook of hoe die voelde of nou al die andere dingen ga je dus veel
meer onthouden. En zeker met kinderen die die weten niet eh hoe hoe hun eh misbruiken eruit
zag. Nee, precies. En ik hoor wel dat daar in verandering komt dat ze dat ze daar ook dat ze
die signalen zoals een kind het kan beschrijven ook veel serieuzer gaan nemen dan dan dat ze eerst
altijd deden. Ja, dat is wel mooi dat je dat zegt, want dat klopt echt er zijn ook echt veel mensen
bij de politie die hier meer van willen leren, hè. Ja. En die zich echt laten informeren ook over hoe
het werkt, ook met dissociatie of hoe mensen reageren als ze bijvoorbeeld verkracht worden,
hè. Dus daar ben ik wel heel erg dankbaar voor dat er is die tegenbeweging is er ook. Maar ook
bij die eh mensen is er vaak de frustratie voor hogerop hè. Dat het niet verder kan terwijl zij
dat wel heel graag willen. Want het is er net zo goed bij de werkers natuurlijk hè. Ja. Ja.
En dat eh ik vond dat zelf wel een eh een hele heftige die dat die agent toen ook zei van ja
dat dat er mensen verkracht worden en zich niet dus niet tegenstribbelen. En dan wordt er dus
heel snel gezegd: "Nou, dan vond je het toch wel fijn of dan hè of was toch dan is het eigenlijk
geen verkrachting. Dan is het geen verkrachting, want je hebt je niet verzet. En dat eindelijk nu
een tegen geluid gaat komen van nou eh maar dat gebeurt daar en daar en daarom weet je wel. Ja,
is helemaal niet omdat je dat je dat toelaat, maar om je lichaam gauw gewoon compleet in de in
de freeze. Precies. Je hebt een traumarespons. Daar wordt gelukkig wordt daar komt daar meer
begrip voor en ook wetgeving op. Mag ik hopen dat dat echt allemaal doorgaat, hè. Want dat
is natuurlijk ook weer cult gerelateerd. Niet niet die niet die vraag, maar wel je bent zo
vaak verkracht in de cult, in de groepen, op de feesten. Eh je verzet je ook niet meer. Hm
hm. Nee. Nou en dan wordt er gezegd: "Nou, zie je dat je het wel lekker vindt." Nou precies. Ja. Ja,
dat is natuurlijk verschruwelijk. En als je dat dan het hier en nu eh hoort gebeuren met iets wat
er gebeurt eh in de situatie, dan ga je echt niet willen horen opnieuw. Nee, natuurlijk niet. Nee,
nee. Dus dat is eh ik vind dat goed dat dat ook eh gebeurt. Ja, zeker. Dat is hartstikke goed. En
gelukkig zijn die tegengeluiden er ook in die tegenbewegingen hè, waarin er steeds meer ja
ehm zicht komt op hoe het werkt als je trauma meemaakt. Ja. En dat komt natuurlijk ook mede
doordat er steeds meer survivors van welk trauma dan ook gaan praten hè en vertellen. En dat is
echt wel een hele mooie beweging natuurlijk ook om te zien. Ze kunnen uiteindelijk nooit iedereen de
mond snoeren, hè. Ik denk dat dat heel goed is om om te beseffen. Ja. Hè, dus als je het kan,
spreek je uit, hè. En eh dat is wel belangrijk bij vertrouwde mensen uiteraard. Ja. Ja. Ja. Forzeer
jezelf. Nee, nee, nee. De volgende sector waar eh geïnfiltreerd wordt is de gezondheidszorg,
de artsen en het eh ggzoneel. Ja, helaas is dat zo hè? Dat is eh echt heel heel erg helaas. Ja,
dat is heel helaas, hè. Dit is natuurlijk bij Ustek de plek waar elke survivor terechtkt, omdat
hij hulp nodig heeft natuurlijk, hè. En eh ja, als daar dan eh mensen zijn die van de cult zijn,
ja, ja, dan heb je een dubbel trauma en wordt alles eh opnieuw eh precies gelegd. Klopt. Heb
je daar ervaringen mee? Eh, Emma, gelukkig niet. Ik ben niet in de gezondheidsmolen geweest. Nee,
daar ben ik heel heel dankbaar voor, want ik heb ik ken de verhalen. Ja,
zeker. En dat is echt afschuwelijk. Ja. Ja. Gewoon dat mensen gewoon compleet kapot zijn gemaakt en
ook gewoon compleet getraumatiseerd zijn. Ja. Door eh eh door de gezondheidszorg. Ja, zeker. Door de
hulpverlening. Door de hulpverlening. Ja. Ja. Ik denk dat het goed is om te benoemen dat er ook
gewoon psychologen en dergelijke bij de cult zijn zitten. Ja. Eh die daar natuurlijk ook allerlei
psychologische tactieken ehm ja bedrijven om eh om mee te doen met de programmeringen hè.
Daar zijn psychologen bij betrokken, hè. Ja. Ja, zeker. Ik denk dat dat even heel goed is om dat
te melden. Ze weten in ieder geval niks dat een kindje al zo makkelijk eh te trainen is en waar
je op moet letten en waar je moet kijken of eh hè of ze terugtrekt of niet of eh eh of ze kan
of ze überhaupt kan eh switchen of delen. Zeker. En ook wat de ontwikkelingsfases zijn hè waar we
waar op ingespeeld wordt, waar we het over hebben. Er zijn gewoon psychologen bij die
training en programmering betrokken. Ehm er zijn ook psychologen betrokken bij het rapporteren hè
bijvoorbeeld eh en ook bij het ehm ja bij de experimenten bij het testen en toetsen wat een
eh hoe het bij een survivor in elkaar zit, hoe de dis in elkaar zit, hoe de hoe de delen werken. Ehm
ik heb daar heel veel dingen over gehoord hè van survivors over sessies die ook in de cult gehouden
worden om te testen wat hoe het of het systeem allemaal nog werkt enzovoort enzovoort. Ja,
dat zijn psychologen die dat doen, hè. Ja. Ehm en die psychologen hebben ook gewoon een dagbaan,
hè, en kunnen soms als een survivor bij zo'n psycholoog terecht komt voor hulp of in de GGZ
eh waar zo iemand werkt, ehm dan wordt de de programmering daar in feite nog eens eventjes
dunnetjes overgedaan of het wordt het systeem wordt nog verder vastgezet, hè, onder het mom
van hulpverlening. Dat gebeurt. Ja, klopt. En dat is natuurlijk iets heel ernstigs, maar het
gebeurt en het is goed dat mensen dat ook weten, denk ik. Ja. Ja, dat is heel erg verschrikkelijk.
Ja. En ook een heel verschrikkelijk ding is dat er gewoon eh op de traumaposten eigenlijk op de
spoedeisende hulp van de GGZ, daar werken bijna altijd cultleden. Ja. Hm hm. Als het echt niet
meer gaat, je moet met spoed opgenomen worden. Ja. Dan kom je daar terecht en dan eh ja, je wordt
opnieuw geprogrammeerd. Hm hm. Ja, precies. En de eerst komen de 10 jaar rou jij je mond dicht.
Hm hm. En dat is afschuwelijk. En bijna elke cultfamilie heeft iemand daar op de op één van
de posten werken. Ja. En ik heb ook wel gehoord dat de hulpverlening echt wel heel erg inzet dat
absoluut niet gebeurt. Dat er een spoedopname gaat komen. Daar rech de schouders ondergaan om dat te
voorkomen. Ja, is absoluut. Ja, zeker. Ja, want dan dat is gewoon zo ontzettend schadelijk. Ja,
absoluut. Ja, probeer ik ook met mijn cliënten altijd te doen om te zorgen dat ze niet opgenomen
hoeven te worden in de in de GGZ. Ja. Ja. En dat is heel dat ook dat is weer iets wat heel
tegenstrijdig is. Dat zou een plek van hulp en veiligheid moeten zijn. juist als een survivor
in crisis is of welke slachtoffer dan ook hè. En als je dan van de regen in de drup komt. Ja,
soms natuurlijk door onkunde hè. Ik heb ook wel gehoord hoe er bijvoorbeeld met zelfbeschadiging
wordt omgegaan in een ziekenhuis of bij een arts. Het is en dan dan zijn die mensen echt niet per
se allemaal cult ofzo, maar hoe daarmee omgegaan wordt is zo schadelijk voor eh voor slachtoffers
hè. En dus soms is het ook onkunde hè en en onwetendheid. Ehm maar nog ernstiger is het
natuurlijk als het mensen zijn die echt weten wat ze aan het doen zijn, hoe ze iemand nog verder eh
de vernieling in kunnen helpen op een plek die hulp zou moeten bieden. Ja. En er is ook geen
behandelprogramma hè voor dissers. Nee, die is niet geschreven. Correct. Dat is echt vanuit
hoger hand geregeld dat er niet is. Nou, er is nu wel een zorgstandaard hè, een behandelsstandaard.
Die is er nu wel voor de behandeling van dis. Ehm maar ja, dis en geprogrammeerde dis zijn
nog wel twee verschillende dingen, hè. Ja. En ik heb echt meegemaakt dat eh survivors in de
psychiatrie opgenomen waren voor een eh soort timeout, zullen we dan maar zeggen, die gewoon
niet behandeld werden. Pertinent niet, terwijl iemand anders naast hun met dezelfde soort eh
dingen wel behandeld werd ofzo. Dus daar wordt ook mee gespeeld. Ja, klopt. Willen zij wetens. Ja,
het is ook heel erg logisch, want stel hè dat er zit in het politieapparaat bij justitie, bij de
hogere functionarissen van zorg, van welzijn enzo, zitten mensen van de cult. Ja. Eh dan wil jij niet
dat mensen geholpen worden, behandeld worden. Je mag natuurlijk niet uit zo'n groep. Dus waarom als
er dan een vraag zou komen van er moet een plan worden eh er moet een behandelplan komen voor dis
2.0 of voor de programmeerde dis. Ja, daar gaan ze natuurlijk nooit geen toestemming voor geven,
want dan snijden ze hun eigen eigen vlees. Nee. Ja, maar dat is het natuurlijk ook,
hè. Dus alles wordt ingezet op eh op te zorgen dat je er niet uitkomt en dat je geen hulp krijgt. Ja,
er zijn mij ook heel veel verhalen bekend over gewoon de huisarts. Ja. Die bij de cult zit. Hè,
en dat is natuurlijk ja, ik zal maar zeggen heel handig voor de cult. Want als jij met een klacht
of met een wond of weet ik veel wat komt, ja, dan wordt het ook weer even lekker verdoezeld,
hè. Als iets echt behandeling behoeft van buiten, dan moet het wel ergens weer verdoezeld kunnen
worden natuurlijk. Ja, klopt. Ik heb dat die ken ik wel hoor. Mijn huis dat was ook eh van
de groep. Ik was er 11 jaar en ik had eh ik had een SOA. Oh ja ja ja ja. Dat moet wel. Dat mag
natuurlijk niet een dossier komen. Mijn dossiers zijn ook allemaal kwijt. Oh ja. Oh ja. Nou daar
zeg je wat. Ja. Ja. Mijn dossiers zijn allemaal weg. Ja. En eh bloedtesten van het ziekenhuis die
raken kwijt bij mij. Eh als ik mijn gegevens nakijk staat er is er vaak aan gerommeld. Dan
staan er andere telefoonnummers op voor mensen die moeten gebeld worden om gegevens door te
geven van mij. Dus ik moet altijd even controleren of het nog wel klopt. Ja, dit gebeurt gewoon. Dit
gebeurt gewoon. En je bent echt ook niet de enige. Ik ken die verhalen echt ook van eh survivors die
ik ken en iemand anders als ik dat zeg van nou ja, de bloedtesten waren weer kwijt. Eh wat? Ja.
Ja. Ja, dit voor mij is het geen verbazing meer. Het is hartstikke stom, want je moet
opnieuw bloedprikken. Maar eh maar dit is waar wij mee te maken hebben gewoon. Dat klopt. En dat is
echt Dat klopt. En dat geldt op het medische vlak en geldt ook in de psychiatrie bijvoorbeeld dat
dossiers gewoon kwijtgemaakt worden. Dat er andere dingen in worden gezet, dat de hele delen er niet
meer zijn van het dossier. Ja. Ehm ja, dat dat is echt aan de orde van de dag voor survivors die met
de met de gezondheidszorg of met de geestelijke gezondheidszorg te maken hebben. Dit gebeurt. Ja.
En je staat je staat er niet eens meer raar van te kijken. En dat zegt natuurlijk al genoeg hè. Nee.
Ja. Oh, dat zal wel weer het is wel weer kwijt. Ja, ze kunnen het weer niet meer vinden. Oh,
mijn dossier is er weer niet. Ja, dat dat ja, dat eh dat gebeurt heel vaak. Ja. En ja, hoe
ernstig is het, hè? Maar dat is wel de realiteit waar ook de survivor weer mee te dealen heeft.
Precies. Want ik was toen in het ziekenhuis en ik moest bloedprikken en dat eh was helemaal niet om
een leuke oorzaak. En eh dat die bloedtest is kwijtgeraakt. Hm hm. Eh weet je, je zit daar al
niet leuk. Je gaat er al niet met plezier heen. Dan moet je dus ook nog voor jezelf op gaan komen
van ik er is bloed geprikt, ga het maar zoeken. Het moet vast wel ergens zijn. Ik had gelukkig
iemand die echt mee wilde werken. Die heeft echt voor mij gezocht en nou uiteindelijk kwam
het eruit met een uitslag waar ik dacht van ja, daar kunnen we ook nog alle kanten mee op. Hm hm.
Maar het is niet leuk, want je moet voor jezelf opkomen. Er is niemand die zorgt. Dat is wat je
weer meekrijgt, hè. Er is niemand die meezorgt. Nee. Ja. Je moet het allemaal zelf doen. Ja,
precies. En als je dan al heel kwetsbaar bent, kun je dus vaak niet voor jezelf opkomen. Dat en dat
en dan laat je het er maar weer bij, hè. Dus vaak is het natuurlijk ook zo dat survivors zorgmidders
zijn, dat ze niet graag naar de dokter gaan, dat ze niet graag hulp zoeken. Ook niet gewoon bij,
ik zal maar zeggen, normale medische problemen die niet met hun achtergrond te maken hebben per se.
Je wordt gewoon een zorgmeijder eigenlijk. En ehm ja, ook daarin is sta je eigenlijk dan weer alleen
als survivor. Daar komt het dan wel weer op neer, hè. En weer die boodschappen worden weer opnieuw
herhaald, hè? Herhaald. Ja, er is niemand voor jou. Niemand gaat je helpen. Er is eh Nee, nee, je
bent al helemaal alleen en eh kom maar terug naar de groep. Ja. Ja, dat is natuurlijk uiteindelijk
moet dat natuurlijk de bedoeling zijn. Als je verder nergens anders gehoor krijgt, dan ja,
dan moet je maar weer terugkomen, hè. Ja. En nou ja, echt gelukkig zijn er ook overal goede mensen,
hè. Want dat wil ik ook wel echt benadrukken. Ja. Ehm maar soms kost het wel even wat om die
te vinden en dan kost het wel vol eh volhouden hè om een goed iemand te vinden die echt naar
jou wil luisteren en die met je mee wil denken en die met je mee wil kijken en die zich wel voor
je inzet. Want die mensen zijn er natuurlijk. Ja. Ja. En ook niet genoegen nemen dan met minder hè.
Dat je zegt: "Ik heb om die gevraagd dus ik wil nu dat die komt." En dat is echt helemaal niet leuk.
Precies. Eh maar er wordt gewoon overal met je gespeeld. Hm hm. Ja. En of het nou een keertje is
iemand die echt niet weet hoe dat is en diegene is ziek geworden. Dat dat kan gebeuren. Maar er wordt
ook heel vaak echt met je gespeeld en van kijken of we haar niet bij iemand anders kunnen krijgen
of bij juist bij die Ja. Ja, die ook hè. Of juist bij dan een bepaalde arts die dan dus wel eh bij
de cult zit die nog even nog ergens invalt ofzo. Ja. Al die toevalligheden of schuiven in schema's
of een afspraak verzetten. Let op. Let op dat je niet zomaar toegeeft. Ja. Ik had ook een keertje
moesten iets gynecologisch onderzoek doen. Is nou ik wil gewoon bij een vrouw. Hm hm. Ja,
maar mevrouw dit en dat en zo en zus en die moet niet zo moeilijk doen en dit en want dan moet u
nog heel lang wachten. Ik zei: "Ik wacht wel hoor. Zorgt u maar voor een vrouwelijke gyncoloog." Ja,
precies. Ja, het wordt niet in dank afgenomen, want je bent een lastige lastige patiënt,
hè? Nou ja, laat mij dan maar even een lastige patiënt zijn. Ik zorg voor mijnzelf en mijn mijn
mijn jongens en meiden. Ja, precies. Maar het is niet leuk. Nee, en je kunt mensen kunnen het ook
niet altijd, hè. Nee, sommige mensen zijn gewoon echt nog helemaal niet mondig. En het wordt ook
niet heel erg aangemoedigd in de gezondheidszorg om mondig te zijn. Nee, dat dus daar wordt vaak
ervaar je dan wat weerstand, hè. Nou, het heeft echt niet natuurlijk niet altijd allemaal met
cult te maken, maar gewoon met het hoe het hele rijlen en zeilen in de gezondheid, hè. Dat ja,
ehm terwijl er natuurlijk ook echt artsen zijn die zeggen: "U moet juist heel mondig zijn. U
moet echt zeggen wat je nodig hebt, hè." Dus die zijn er gelukkig echt ook. Alleen ja, je moet ze
wel treffen, hè. Ja. En gewoon iemand meenemen die je vertrouwt, die wel mondig is. Zeker. Ja,
zeker. Kijk, mondig is niet agressief, hè. Nee, nee, gewoon is wel wat je zegt,
wat je nodig hebt. Gewoon zeggen wat je nodig hebt en daarvoor op durven komen. Dat bedoel
ik met mondig. Ja. Ja. En heel soms ook gewoon vertellen van nee ik heb zoveel meegemaakt op
dit gebied. Ja. Alsjeblieft hou er rekening mee. Ik heb er echt genoeg genoeg mee gedaan. Ja. Hè,
op allerlei gebieden, maar zeker heel je lichaam, maar ook als je kinderen hebt verloren op dat
hele gebied daar gynneologisch gebied is gewoon super kwetsbaar. Ja. Ja, dat is ook wel weer mijn
ervaring met de afdeling gynecologie hè, dat daar natuurlijk juist ook vaak mensen werken die wel
veel van misbruik weten, hè, die dat begrijpen. Dus ehm ja, mijn advies is ook wel heel vaak van
vertel in elk geval iets over posttraumatische stress. Eh als je durft, vertel over misbruik,
hè. En als er eh als er echt ruimte is, vertel ook over dis, want eh het wordt wel meer bekend,
moet ik zeggen, ook in de gezondheidszorg, ook in ziekenhuizen. En het is mijn ervaring echt
en ook van survivors die ik ken dat op het moment dat je daar iets over vertelt ehm en bijvoorbeeld
ook uitlegt waarom je iemand mee moet nemen, ook bijvoorbeeld ingrepen of operaties hè,
dat mensen soms zelfs tot in de OK mogen blijven totdat je onder narcose wordt gebracht. Daar is
ook begrip. Dus ook weer die daar zie je dat ook weer dat ook daar die tegenbeweging daar heel erg
is. Dat er wel meer begrip komt. Maar dat kan ook alleen maar als je wel iets zegt als survivor.
Want als ze niet weten wat je meegemaakt hebt of waar je moeites liggen, dan kunnen ze je er
ook niet bij helpen. Ik heb dus iemand gesproken die dus eh in het in elkaar werkte. Hm hm. En zij
zei van hoe rustiger mensen inslapen hoe beter het voor iedereen is. Precies. Dus als iemand zo
getraumatiseerd is als nou to ik verteld dan ehm dan dan is het juist zo goed als er iemand mee
is. En dan doen wij helemaal niet moeilijk over in dat ziekenhuis deeden ze daar niet moeilijk over.
Want ze kenden dat dan ook. Zegt als dat eh mensen komen met dis hier dan is het gewoon supergoed als
er iemand meekomt. Want hoe rustiger hun in slaap vallen heeft iedereen heel veel baat bij. Ja,
ook de operatie zelf, weet je wel. Je wordt weer rustig wakker en en je kunt het meenemen als een
goede ervaring. Zo is het. Ja. Ja. Ja. En dat is die krijg ik ook vaak terug hoor dat mensen die
ervaring hebben gehad van en van oh, het heeft toch wel geholpen dat ik iets verteld heb enzo
hè. Want ja ja, klopt. Dat is ook voor jezelf weer een goede ervaring dat het dus juist helpend is
als je iets kan vertellen en als daar dan rekening mee gehouden wordt, hè. Dat je met respect wordt
behandeld. En gelukkig zijn die ervaringen er ook. Ja, ik heb het ook wel eens verteld, denk ik al in
de podcast ook wel, dat ik bij een huisarts was en die aan mijn buik moest voelen en dat ik zei van:
"Ik kan switchen." Wil je elke keer even zeggen: "Heyé, Emma, ben je er nog?" Alleen dat geeft
al aan hè, dat je voor jezelf zorgt, maar dat je ook duidelijk maakt, er is echt wel iets serieus
bij mij aan de hand. Aan de hand. Precies. Ja, dus het heeft ook weer te maken ook met jezelf serieus
nemen, hè. Ja, maar ik heb het ook een keertje eh toen dacht ik, ik ga het niet eens durven zeggen.
Heb ik het even opgeschreven. ze ik wil u eventjes eerst wat laten lezen. Dat heb ik opgeschreven.
Nou, ik heb dis en dat ik ben heel kort vijf zes zinnen. Zeg alsjeblieft mijn naam elke keer dat
ik dat ik zelf boven blijf. En denk ik ja, ik durf niet eens te zeggen. Ik was echt heel zenuwachtig,
maar ik denk ik maar zo zorg ik wel voor mezelf. Ja, precies. Dat is ook belangrijk hè,
dat je dat je dus kijkt hoe je in zulke settings ook zo goed mogelijk voor jezelf kan zorgen. Ja.
Ja. Ik kende ervaring van een survivor die vertelt had van dat ze posttraumatische stress had. Nou,
dat wordt dan tegenwoordig gelukkig meestal wel begrepen, hè. Er is wel meer bekendheid
overgekomen. Ja. En dat mensen dan ook wel weten hoe iemand dan kan reageren. Ja. Nou, hoera voor
de artsen die dat zelf dan zien van: "Oh, ik geloof dat erostraumatische stress aan de hand
is." Ja, zeker. Heb ik ook wel eens meegemaakt. Eh heel goed. Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand
een ingreep had en die had ook gezegd van: "Ik ben op dit gebied heel erg getraumatiseerd." Oh, wacht
even, dan roep ik een collega erbij. die kan je die kan je hand dan even vasthouden. Dus er waren
er opeens twee artsen die dan denk ik hier heb je helemaal geen tijd voor. Maar er wordt wel tijd
dan wordt er wel gemaakt tijd gemaakt. Dat vond ik echt heel geweldig. Ik denk zo oh joh, dit is maar
5 minuten. Maar het geeft zoveel hè erkenning en rust. Zeker. En eh ja, het laat een stuk
menselijkheid zien dan hè. Dat is het. Ja. Ja, ik heb dat wel een keer meegemaakt met een survivor
die eh het ziekenhuis moest en dat was nog zo'n echt zo'n verpleegkundige van de oude stempel. En
diegene die zei van: "Ja, maar ik eh kan misschien switchen, want ik heb dis." Toen zei dat vrouwtje:
"Oh, je bedoelt meervoudige persoonlijkheid. Oh, dat geeft niks hoor. Dat hebben we wel vaker aan
de hand hier." En eh je bent hier wel veilig en dat vinden we allemaal helemaal niet erg. Wees
gewoon jezelf. Maar nou dan sta je echt met je oren te klappen, hoor. Nou ja, echt. En weet je,
zolang die druk er dan af wordt genomen, dan is de kans van Schwits al veel veel minder
groot. Want als je heel erg onder drukken wordt gezet, dan komt de druk op het systeem en ploep,
daar ga je Ja. Ja, precies. Ken trouwens de andere kant ook wel dat Survivors het juist eh niet
fijn vinden dat mensen het weten, want hebben ze zoiets van dan dan heb ik verder ook nou ja, daar
geen ehm extra aandacht op ofzo. Dus ik vertel het gewoon niet, dan weten ze het niet en dan hup, dan
ga ik gewoon even door mijn ingreep heen enzo. Dus dus die kant ken ik ook wel weer. Dat mensen juist
niet die aandacht eigenlijk willen, want dat het dan juist moeilijker voor ze wordt. Dus dat kan
ook. Dus het is maar net wat is goed voor jezelf, wat helpt jou het meeste? Maar daarin heb ik ook
gehoord, iemand zei het ook niet en die moest verdoofd worden en die begon te switchen en die
was dus half verdoofd. Ja, dat kan. Ja, dat kan. En ga het dan nog maar uitleggen. Ja, dat kan. Ja,
en dat is natuurlijk zulke dingen moet je echt voor zijn. Ja, dat klopt. Want dat is natuurlijk
wel zo, hè. Dat weet hoe traumatisch wil je het nog voor jezelf maken dan nog even gauw? Ja. Denk
je wat is het dus niet te doen toen? Want nee eh dan moeten ze je dus bij gaan verdoven. Hm hm. Ja,
dat is dat is voor niemand leuk. Nee, zeker niet. En dat is wel iets wat dat is weer zo'n zo'n
medisch stukje van de dis eigenlijk, hè. Dat dat je dus dat het dus kan dat je maar half verdoofd
bent of dat het kan dat je bij een normale dosis van een verdoving helemaal niet verdoofd
bent en dat je als disser echt meer verdoving of medicatie nodig hebt dan iemand zonder dis. Ja,
klopt. Dat is zo de ervaring van de survivors die ik ook ken. Vaak hogere doseringen van dingen ook
nodig voordat het werkt. Ja. En dat is nog iets wat helemaal onderbelicht volgens mij is in de
medische wereld. Maar het is wel vaak het kan dat je echt inderdaad of halverwege in een narcose
wakker wordt gewoon als een ander deel. Ja. Nou, dan zou ik wel heel fijn vinden als ze weten wat
er een beetje gebeurt en dat hun kunnen Ja, want je bent zelf niet meer aanspreekbaar. Nee, klopt.
Hè? En dat dat hun daarop kunnen reageren. Dat ze instructies van jou hebben gehad. Ja. Jaeker. Ook
wel echt een heel stuk serieus nemen van jezelf en goed voor jezelf zorgen. Ook al kun jij dat op dat
moment niet. Je geeft je zorg uit handen. Hm hm. Maar je hebt wel geïnstrueerd hoe dat moet. Ja,
dat is zo. Zeker. Dus het is dan daarom denk ik heel goed om bij jezelf te voelen,
na te voelen van wat helpt mij het meest, hè. En om dat dan voor jezelf te doen,
te proberen te doen. Ja. Maar goed, we hebben het over vermenging en verwarring. Ja. En ook het gaat
ook daarin door. Ja. Ja. En dus ook over de ja, de medische en de de de gezondheidstak hè, de GGZ
tak van de cult eigenlijk hè, of tenminste waar de cult in infiltreert en ehm die je heel veel schade
aanricht. Ja, absoluut. En waar het ook goed is om alert op te zijn. Ook als jij ik ik zeg altijd
iedereen heeft recht op goede hulp. Ja. Hè, dus als jij je ergens als survivor niet prettig voelt,
niet gehoord voelt, niet oké voelt, ook al kun je daar dus weer de vinger niet op leggen,
luister naar jezelf en zoek door totdat je iemand gevonden hebt waarvan je voelt die neemt mij
serieus. Ja. En je kunt ook sommige dingen weer uit je dossier laten halen. Als je zegt voor die
ingreep laat ik inzetten dat ik de dis heb, dat ik zo behandeld wil worden. Na die ingreep gaat
het er gewoon weer uit. Ja, dat recht heb je ook hè. Je hebt altijd het recht om je dossier
in te zien en om ook dingen uit je dossier te verwijderen. Ja. Ja. Maar dan ben je al wel zo hè,
want heel veel survivors zijn helemaal natuurlijk niet zover dat ze dat durven of dat Nee,
maar dat kan je dus ook aan iemand anders vragen die naast je staat. Ja, precies. Nou, wil jij dan
zeggen dat het eruit moet of eh hè nu weet je dat dat dus kan. Ja. En neem iemand mee inderdaad die
je vertrouwt hè als je Want ik weet ik vind het ook niet fijn dat erin staat weet je wel. Zeker
niet als het allemaal kwijt maar raakt en nou daarom hè. Want daar heb je dus wel mee te doen.
Want je kan een goede arts hebben of een fijne hulpverlener, maar als het binnen een instantie
of een instelling of een ziekenhuis is, gaat je dossier dat wordt ook gezien door anderen. En als
die wel van de cult zijn, ja, dan eh ja, dan weet ze ook waar je bent. Precies. Ja, klopt. Ja. Nou,
het laatste stukje nog. Mensen in het onderwijs. Ja. Oh ja, dat is Ja, precies. Nou, heb je daar
ervaring mee, Emma? Ja hoor. Ja hoor, zegt ze. Helaas. Helaas. Helaas. We lachen erbij, maar
dat is niet lollig, hè? Nee. Ja. Ja. Weet je, je bent als kind, je moet op school zitten gewoon een
paar dagen in de week en als jij een dagen mist of eh met rare dingen op school komt aan je lichaam,
wat eh blauwe plekken of wat ook nou je gt in je lange shirtje of weet ik allemaal wat. Dat moet
allemaal kunnen. Daar moeten gewoon geen vragen over gesteld worden. Nee. En jouw jouw afwezigheid
moet zeker niet naar een leerplichtambtenaar of iets in gaan. vanuit de schoem weggewerkt
worden. Dus er zitten hoofdmeesters in of hoe heet dat tegenwoordig? Eh eh directeuren van
eh de kleuterjuffen de de gewoon de de leraren en de leraressen. Er zit gewoon geïnfiltreerde
eh cultleden. Ja, helaas. Die verhalen ken ik zeker ook, hè. We hebben ook wel zo'n vraag
over gehad volgens mij hè van hoe kan het dat eh hoe kun je het zien eigenlijk als leerkracht hè?
een leerkracht die zei: "Ja, want eh heel vaak is het gewoon ook niet zichtbaar natuurlijk voor
leerkrachten die dus wel het goede willen, hè. Dus dus die niet van de cult zijn. Ehm maar als het
inderdaad wel zichtbaar is, moet dat natuurlijk ook weer weggemoffeld worden. Dus daar moeten
eigenlijk vanuit de cult gezien ook mensen eh bij het onderwijs werken. En ik ken die verhalen zeker
ook van survivors bij het basisonderwijs, maar ook in middelbaar onderwijs." Ja, maar ook Ja, dat
gaat zo in één stroom door. Zeker dat daar eh dat er leerkrachten eh bij de cult betrokken zijn. Ja.
Ja. En die houden je in toomar. Ik weet nog gewoon een kleuterjuf die mij dus ook liedjes leerde. Oh
ja. En eh eh ook om het eh dingen te onthouden zeg maar, hè. Hm hm. En dan eh denk ik: "Ja,
jou die juf die zingt morgen weer een ander liedje met mij in de klas." Weet je wel dat cultliedjes
bedoel je? Kultliedjes dan op de feest of op de avonden en dan eh in de in de in de klas of dan
mocht ik nog wat langer blijven in de in de in de in de spieelhoek even blijven. Ja. Ja. Ja,
dat is ja ja vermenging en verwarring eh op de top natuurlijk hè. Top. Ja, precies. Ja, zeker. Die
liedjes is wel een ding, dat hebben we het volgens mij nog helemaal niet over gehad, maar liedjes
worden vaak gebruikt hè voor programmering van kleine kinderen. Er zijn heel veel kleuterliedjes
en kinderliedjes, wat eigenlijk programmeerliedjes zijn. Het liedje als zodanig of met een veranderde
tekst. Ja. En dat zijn natuurlijk liedjes die hoor je heel vaak overal altijd weer
weer terug als kind ook, want die worden overal en erergens gewoon gezongen onschuldig hè terwijl
het eigenlijk programmeerliedjes zijn of gebruikt worden voor programmering in elk geval soms met
een gewijzigde tekst. Dus eh dat is ook best wel een heftig ding natuurlijk, want het is een hele
goede manier inderdaad om dingen te onthouden natuurlijk. Ja. Ja, zeker voor kleuters dat dat
blijft allemaal wel hangen. Preci hangen. Ja. Ja. Ik ken ook survivors die in het onderwijs gewerkt
hebben juist hè of in als kleuter onderwijzer. Ja. Heel mooi. Denk ik dat je dat juist ook weer
heel goed kan omdat je je zo goed natuurlijk kunt verhouden nog tot alles wat klein is in jezelf en
dan ook in in de in het kind. Ja. Je kunt met alles mee dan. Ja, precies. Maar inderdaad die
vraag van die lerares ja, hoe kun je het zien? Ehm ja, ik werd wel ook verdrietig van die vraag,
want ik denk je kunt het helemaal niet zien. Nee, dat denk ik ook niet. Nee, en het is voor het kind
soms maar beter dat niemand het ziet, want het kind krijgt enorme problemen als iemand het gaat
zien. Want wat ga je doen? Nou ja, dat is ook zo hè. Je je kunt dan eigenlijk ook niet echt iets
doen. Je kunt niks doen, want als het culteers zijn, die gaan jou sowieso niet niet toelaten.
Nee. Nou ja, en als ze het wel doen, dan eh zorgen ze alles is thuis op tiptop in orde.
En het niet bewezen ofzo dat er dat er iets aan de hand is. Nee, nee. En dat is natuurlijk heel
erg Het enige wat je kan doen is gewoon echt ehm aan het kind laten zien dat je erom geeft. Ja,
precies. Dat je er voor voor dat kind bent. Ja. En misschien maar heel ja hele kleine dingetjes
is vaak wel even genoeg. Ja. Ja. Dat dat je dat het gezien wordt. Maar niet te gezien zodat het
op gaat vallen. Want dan krijgt het kind weer problemen. Maar gewoon even laten merken van hey
eh ik ben blij dat je er bent. Dat ja eigenlijk wel hè. Gewoon echt zien van het kind. Ja. Van
binnen. Ja. Ja. Het is ook heel ingewikkeld van hè hoe eh gelukkig gelukkig eh zien ze niks en ja,
want het is het levensgevaarlijk. Ja. Hè en dan want dan draait de programmering dus niet goed.
Dus dan moet opnieuw geprogrammeerd worden. Nou ja, het kind krijgt inderdaad de rekening hè. Dat
is eh als jij daar wat mee zou doen, dan krijgt het kind als je zelfs als er wel wat zou zichtbaar
zou zijn, dan krijgt het kind een rekening hè. Die wordt ervoor gestraft in feite dat jij het
hebt gezien. Daar komt het op neer, hè. Dus soms als je wel iets ziet, inderdaad, geef je liefde
aan het kind, hè, en maak daar ruimte voor en en eh probeer daar de verbinding mee te ja ehm
op te bouwen. Want nou ja, die verhalen ken ik ook heel goed, hè, van survivors die zeiden: "Maar ik
had echt wel een hele lieve juf. Daar voelde ik me veilig." Ja. En dan is de situatie niet veranderd,
maar de ervaring en Nee, dat zijn lichtpuntjes die je die je zorgen dat je blijft leven. Ja. Nou,
dat ja, en dat je ook nog weet dat er dus ergens liefde of goeds is hè of goede mensen zijn. Ja,
zeker. Dat klopt hoor. En die houden dat vuurtje van ergens kan het toch in je hart wel brandend
hè. Ja. Ja. Ja, absoluut. Ja. Ja. Dit is heel wat hè wat we de afgelopen afleveringen hebben bepraat
met elkaar. Zo is de maatschappij wel eh helemaal vermengd met cult eigenlijk. En dat is goed voor
mensen om om op de hoogte te zijn daarvan. Ehm het is denk ik ook heel moeilijk voor werkers die
echt goed willen, hè. Ik heb dat eh ik heb dat vaak gezien bijvoorbeeld in de psychiatrie als
het dan als er als het steeds ehm harder of kouder of donkerder wordt in zo'n in zo'n psychiatrische
instelling verdwijnen alle goede mensen, want die kunnen daar ook niet blijven werken. Dus het wordt
dan ook steeds erger op zo'n plek hè. Want er zijn natuurlijk ook hele goede mensen die met
hun hart hun werk doen en willen doen en die de die de patiënten of de cliënten echt willen zien.
Absolut. Maar die houden het ook niet meer uit op een gegeven moment als er teveel van die duistere
invloed is. Nee. En het is er gewoon soms ook het machtsysteem. En dat is gewoon heel naar voor de
patiënten cliënten, maar ook voor de goede werkers zeg maar. Ja. Ja. En ook hè dat dat mensen met dis
kunnen niet in een standaard programma meedraaien, weet je. dan moet echt ja zorg op maat eh komen.
Ja. Ja, precies. En en vaak zitten die mensen dus die ook heel graag willen ook wel vast in
een systeem waar ze ook gewoon aan de protocollen moeten voldoen en en alles eh moeten doen. En dat
is niet heel erg. Maar wel als je dus echt zo met deze mensen met dis aan de aan de slag van dis 2.0
aan de slag wil gaan. Ja, precies. Want dat valt allemaal buiten het protocol. Ja. En dat is gewoon
moeilijk. Maar je hebt ook gewoon de financiële kosten gewoon heel praktisch. Ja, dat klopt. Want
je komt dus ehm nou ja eh ja, ik denk dat je wel een vergoeding krijgt voor de GGZ. Hm hm. Maar
wil je bij andere mensen die er echt mee werken, die werken vaak niet in de GGZ, nou waar moet je
dit van gaan betalen? Nee. Ja, dat precies. Dat is een heel groot probleem natuurlijk, hè. Ja,
er zijn gelukkig een aantal GGZ ehm initiatieven die ook echt nu eens werken met geprogrammeerde
dis. Daar ben ik heel blij mee dat dat ook meer komt. Ja. Eh vergoeding is dan beperkt geloof ik.
Ehm maar ja, de de reguliere GGZ wordt natuurlijk eh vergoed, hè. Maar als je bij een eh vrijgevest
ook niet terecht, want het is geen goede zorg voor je. Nee, vaak niet. Dus als je als je bij een vrij
gevestigde hulpverlener terecht wil, dan wordt dat eh over het algemeen niet vergoed natuurlijk
en zeker niet voor lange trajecten, wat eigenlijk altijd zo is als je deze achtergrond hebt. Dus eh
dat is een groot probleem. En vaak zijn survivors natuurlijk ehm te ernstig beschadigd om te kunnen
werken. Zeker in het begin. Ja. Ehm dus eh er is ook niet veel inkomen. Nee. Dus ehm ja,
daar eh zijn ook oplossingen voor nodig. Ja. Ja. Ja. Ja. Want het is weer een deur dicht,
hè? Ja. Want je kunt eigenlijk niet in het programma van de GGZ meedraaien. Het
wordt niet vergoed. Andere goede hulp wordt niet vergoed. Nee. Dus waar moet dat vandaan komen? Je
kunt weer geen kant op, hè. En en dat heeft voor mij heel vaak zo gevoeld. Ja, dat snap ik. Ja,
want het is me allemaal aangedaan. Ik moet er nog voor betalen ook. Geloven, hè, met dit. Ja, dat
vond ik altijd heel zuur. Ja. Ja, dat eh dat is omdat heel zuur geld. Ja, ik heb het daar heel erg
mee geworsteld. Het is een herkenbare worsteling. Ja, die hoor ik ook wel eens terug, want dat
mensen dat ontzettend lastig vinden. En nou ja, daar hebben we het ook nog niet over gehad, maar
om geld hangt ook voor survivors van cultmisbruik een enorm taboe. Ja, hè. Eh dus ja, dat is ook al
iets al wat al sowieso heel gevoelig ligt vaak. Ja. Ehm ja, nou ja, dat is één van de redenen
waarom ik met sponsors werk, hè. Dus dat er mensen zijn, betrokkenen, gewoon andere mensen, soms ook
anoniem, die dus eh cliënten, de hulpverlening aan cliënten sponsoren omdat ze het zelf niet kunnen
betalen. En nou ja, dat is al zo'n cadeau voor mensen. Er zijn dus mensen die geven terwijl ze
me niet eens kennen zodat ik hulp kan krijgen, hè. Dus dat is nou ja, dat is hoe ik het doe.
Dat is een idee. Ja, maar ik denk dat daar zijn ook creatieve oplossingen in nodig, hè. Want als
hulpverlen moet je ook leven natuurlijk, hè. Maar dat hul en daar gaat het natuurlijk helemaal niet
om. Daarvoor zou je een hulpverlening helemaal niet willen betalen, maar het is je aangedaan.
Je hebt hier niet om gevraagd. Je moet overal zo doorheen en dan moet je er ook nog voor betalen.
Dat klopt. Ja, maar die rekening, want er is al heel veel eh hè er is heel veel aan mij verdiend,
hè. Nou, dat precies dat was precies mijn punt. En de rekening wordt steeds hoger, hè, wat ik eh Ja,
dat klopt. Wat ik gekost heb, maar ook eh wat ze wat ze van mij eh ja, wat ze aan je hebben
verdiend. Ja, precies. Wat ze aan mij verdiend hebben. Ja. Nou ja, dat dat klopt natuurlijk
van geen kant meer. Nee, dat klopt ook helemaal van geen kant. Nee, nee. Dus dit is iets eh nou,
daar mag nog veel meer hulp bij komen. Zo mogen we het wel zeggen, denk ik, hè. Toegankelijke
hulp. Ja. Ja. Hè, want dat is gewoon ontzettend belangrijk. Ja. Het resultaat dus eigenlijk
van al deze vermenging en verwarring eh en de vermenging in de maatschappij op allerlei fronten,
dat heeft dus als eindresultaat voor de survivor dat die voelt: "Ik ben nergens veilig, nergens is
het veilig en ik kan nergens naartoe." Hè, dat is eigenlijk de boodschap hè hiervan. Klopt. Ja hoor.
En en tegelijk is dit natuurlijk de dekmantel van de cult op alle mogelijke fronten. Ja. Ja.
waaronder ze gewoon hun werk kunnen doen. En eh dat is hartstikke heftig. En dat gevoel van
nergens ben ik veilig en ik kan nergens terecht, dat wil je dat wil je niet hebben. Nee. Hè? Als
survivor niet, maar ook voor alle mensen die naast survivors willen staan en survivors willen helpen,
dat is dat wil je niet, hè. Dat dat het eindresultaat is van eh de cultboodschap.
Nee, precies. Dat is hun boodschap. Dat is de streep onder hun alles. Onder hun programmering,
onder hun alles wat zij bedacht hebben. Is dit een streep? Nergens is het feit. Ja, precies. Nou,
dat is gelukkig niet waar. En je wilt dus ook niet dat dat het eindresultaat is of het antwoord onder
de streep, hè? Dat Nee, nee, maar het is moeilijk om daar doorheen te spreken, want elke keer als
je dus weer in de kerk bij de politie, justitie eh bij de gezondheidszorg, op school, je loopt
er tegenaan, kan hij dus gewoon niet terecht. Ja. Nee, precies. En dat dat onderstreept dan wel hun
boodschappen. Ja, precies. Dus daar moet je ook een keer weer tegenaan, hè, dan? Ja. En het is
een halve waarheid eigenlijk, hè? Want het klopt. Er is zit in allerlei eh takken van sport zitten
cult, maar betekent nog niet dat ze overal dat ze overal zijn en dat ze eh dat ze alles kunnen en
dat ze alles eh hè dat ze ja, hoe zeg je dat? Al eh machtig zijn enzo hè. Dat wil is de boodschap
die ze willen geven, maar dat is gewoon niet waar. Nee, klopt. En eh er zijn ook goede mensen
en er zijn ook veilige mensen, maar je moet als survivor wel kunnen zoeken en je moet er moeite
voor doen. En dat kan soms heel onmoedigend zijn. En dat is vaak namelijk ook na een aantal slechte
ervaringen kom je de goede tegen, hè. Klopt. En dat moet je wel eh dragen ook. Ja, maar toch als
je dat zegt hè, dat kan heel ontmoedigend zijn. Is ook zo, hè? Hm hm. Doe ik niks af aan. Nee,
kijk even waar wij uitkomen. Hm. Ja, kijk even wat wij overleefd hebben. Dat zeg ik ook tegen
de survivors. Dit hebben wij overleefd. Dus we hebben ontzettend veel in ons marche. Absoluut.
Wij hebben ontzettend veel in ons lijf. We zijn vechters. We zijn overlevers. Zeker. Dus dan kan
jij gewoon tegen de dokter zeggen: "Zo wil ik het gewoon niet hebben." Klaar. Ja. Ja. Ja. En
en die moet vinden is dat is de grootste ding. Ja. Ja, precies. Hè, om dat te vinden. Maar kom,
dit hebben we overleefd. Ja, precies. Dat klopt. Dus ze hebben wel met iemand te dealen die uit de
hel komt, hè. Ja. Ja, precies. Laat je niet klein krijgen. Laat je niet klein krijgen. En laat je
niet klein maken ook, hè. Dat is heel belangrijk, denk ik. Juist. Juist. Vind die moed. Ja. En
vindt die eh die ja, wat hoe kan je het noemen? Vechtsbereidheid ook voor jezelf, hè. Er heeft
niemand ooit voor je gevochten, maar je kunt wel voor jezelf voor jezelf vechten. Ja. Vind je stem,
dat is het denk ik ook, hè? Vind je stem, vind je moet en je moet om om te zeggen maar zo wil
ik het gewoon niet meer hebben. Ik ga ik ga echt sturen op mijn leven nu. Moet ja, precies. En ik
ga misschien dan ook gewoon wel net zo lang zoeken totdat ik een goede hulpverlener vind of een goede
arts of nou ja, wat dan ook, hè. Ja. Ehm ja, doe het voor jezelf, hè. Doe het echt voor jezelf. En
omdat je omdat je dat dat is soms echt heel stom, want dan denk je: "Ja, ik doe het alleen maar
voor me voor mezelf." Maar je hebt het overleefd, dus er is veel waarde in jouw leven. Ja. Ja. Ja.
Dus doe het dan voor jezelf. Ja. Nou, mooi dat je dat zegt, hè? Moet je daar mee afsluiten. Ja, dat
lijkt mij een hele goede om daarmee af te sluiten. Ja. Ja. En hoe waar de de woorden van de cult soms
ook lijken, het is uiteindelijk echt geen waarheid gewoon. Nee, halve waarheid is nog steeds een
leugen. Ja. Nou, Emma, dankjewel voor dit gesprek. Ja, graag gedaan. Jij ook. Graag gedaan. En eh
voor de luisteraars hartelijk bedankt weer voor het luisteren en tot de volgende keer.
We recommend upgrading to the latest Chrome, Firefox, Safari, or Edge.
Please check your internet connection and refresh the page. You might also try disabling any ad blockers.
You can visit our support center if you're having problems.