Hallo luisteraars, welkom bij de podcast
van Fredo Wing voor SRM Survivors. Mijn
naam is Carla Hamoen. Ik ben psycholoog
en werk al zo'n 25 jaar met SRM
survivors en mensen met dis.
Ik ga in deze podcast op reis met Emma,
een survivor die ons mee gaat nemen in
haar wereld. om inzicht te geven in
geprogrammeerde dis en om survivors aan
te moedigen in hun helingsproces.
Welkom allemaal bij aflevering 21 van de
Fraging podcast.
Ehm hoi Emma,
hallo.
Fijn dat je er ook weer bij bent.
Ja.
Ehm
de vorige keer zijn we begonnen met de
vragen van Survivors.
We willen vandaag ook mee verder gaan.
Ja.
Ehm we zitten inmiddels tegen acht
pagina's vragen aan te kijken, dus ik
denk dat we nog wel even daarmee zoet
zijn. Ehm maar we wilden eigenlijk ook
nog even wat benadrukken en dat is ehm
dat wij heel graag willen dat deze
podcast voor iedereen toegankelijk is,
voor iedereen beluisterbaar is, eh
laagdrempelig eh is en ehm ja, dat is
één van de redenen waarom wij eigenlijk
ook pas later in de podcast bij
aflevering 12 ofzo, Emma.
Ja, zoiets hè. Ja.
Ehm het ook pas over God zijn gaan
hebben.
Ja. Ehm
daar zijn we echt hebben echt speciaal
voor gekozen.
Ja, daar hebben we bewust voor gekozen
om dat zo te doen.
Eh op een gegeven moment eh werd God
natuurlijk heel belangrijk in het
verhaal van Emma ook.
Ja.
Eh en het is
en kregen we ook heel veel vragen erover
van waar is eh God in dit verhaal en
waar is Jezus in dit verhaal?
Klopt. Ja. En wat is de geestelijke kant
van het verhaal? Want die hebben we heel
lang eigenlijk niet echt belicht. Ja,
dat klopt. Ja, daar kregen we heel veel
vragen over en eh op een gegeven moment
zijn we het daar dus ook meer over gaan
hebben.
Ja.
Eh maar we beseffen natuurlijk heel goed
dat helemaal niet iedereen iets kan met
God, hè, of met de naam God. Ehm maar
ehm ja, dat er ook veel mensen zullen
luisteren die misschien helemaal niet in
God geloven of dat anders zien of dat
anders noemen,
dat anders ervaren.
En eh ja, wij wilden daar gewoon eens
even aandacht aan besteden en ehm ja,
wat meer over zeggen. Dat voor ons is eh
God belangrijk. En dat is vanuit waar eh
ja, van daaruit eh leven we en eh werken
we ook. Ehm
maar we begrijpen heel goed dat er ook
veel mensen zijn die niks met God kunnen
en zeker ook survivors hè, maar ook
allerlei andere luisteraars.
Absoluut. Ja.
Ehm
ja, en dat we dus ook heel goed kunnen
begrijpen als mensen andere termen voor
God hebben, hè. Sommige mensen hebben
het over liefde of de bron.
Ja. ehm het leven of nou ja, hè, dat ze
daardoor zich gedragen voelen of eh of
wat dan ook. En ja, wij geloven gewoon
ook heel erg dat God niet in een eh in
een doosje past.
Nee, absoluut niet. Nee.
En dat je niet ehm dat kleiner moet
maken. God is zoveel groter dan eh ja,
dan wat wij als mensen kunnen bedenken,
hè. Dus we willen daar ook heel open
naar kijken. En ehm
ja, we geloven ook heel erg dat God
eigenlijk altijd jouw taal spreekt, hè.
Dus hij hij zal altijd ehm
ja, iedereen ontmoeten waar die persoon
op dat moment is.
Ja.
En in welke taal die dat op dat moment
kan aan kan aan kan.
Ja.
En ehm
of welke beleving, het is natuurlijk
niet de taal die je spreekt, maar ook de
beleving, hè. Waar ga je op aan en waar
ga je op uit? Ja. Precies. En
dat weet hij gewoon. En dat kan hij echt
voor je proces gebruiken.
Ja,
ook al geloof je niet in hem. Maar het
dus ik weet ja, ik heb altijd heel erg
het gevoel dat eh dat hij een hele
bepaalde diepe liefde voor survivors
heeft. En die heb ik altijd heel erg
voor mezelf altijd gevoeld. Maar
ik hoorde laatst dat iemand zeggen een
soort van hij heeft een zwak voor
jullie. Ja.
En ja, ik denk ik denk dat echt om
omdat je je bent zo ehm
in het duister geweest. Je hebt daar je
bent daarin opgegroeid hè. Je had geen
keuze.
Ehm eh en hij weet dat en hij wil je
daar zo ontzettend graag ontmoeten hè op
dat op die plek.
Ja. Ja.
Hè? en om met jou mee te reizen. Ehm
en dat doet hij op zijn eigen manier die
bij jou bij jou past. En je hoeft niet
naar hem te zoeken om hem aan te spreken
op bepaalde manieren. Hij gaat jou wel
zoeken en hij maakt
het zo toegankelijk dat jij snapt eh wat
het is. En of je dat nou de naam God
geeft of het licht
of eh de bron, dat maakt niet zoveel
uit. Maar eh ik denk dat hij op deze
manier eh ja kan werken.
Ja. Ja, dat geloof ik ook, Emma. Ik
geloof dat heel erg dat God een zwak
heeft voor de survivors. Ja. En niet
alleen voor de survivors natuurlijk, ook
voor de mensen die slachtoffers zijn,
die er nog in zitten, hè.
Juist. Je Ja.
En we hebben in één van de vorige
afleveringen ook gezegd van: "Oneze ziel
is niet gemaakt voor die duisternis, hè.
Onze ziel is gemaakt voor de vrijheid."
En eh
Ja. Ja.
Ja.
Ik geloof heel erg dat onze ziel van bij
God vandaan komt, hè. bij het licht
vandaan komt bij en eh bij de liefde
vandaan komt. En ehm
dus ik geloof 100% dat God echt een zwak
heeft juist voor die mensen die in de
duisternis opgroeien en helemaal ehm ja
alleen zijn eigenlijk hè.
Ja. Ja.
Dat zijn hart daar juist zo ontzettend
naar uitgaat. En ja, wat jij zegt is is
heel waar en dat geloof ik ook dat dat
God je ontmoet waar je bent en op de
manier waarop jij hem kan ontmoeten.
Dat ja. Ja. Voor jou veilige manier hè,
dat geloven we heel erg. En
ja,
ehm
ja, ik vind ook altijd het mooie dat ook
al kun je niks met God, ook al geloof je
helemaal niet in God, dat ehm ja, dat de
eigenschappen hè die wij aan God
toeschrijven zeg maar, dat die wel
universeel zijn hè, en dat die voor
iedereen ehm krachtig zijn.
En dat wij natuurlijk heel erg ook de
podcast maken vanuit die eigenschappen
hè van waarheid, rechtvaardigheid.
Ja.
Het verlangen naar licht.
Ja.
En puurheid, echtheid.
Ja.
En dat dat zijn gewoon hele ehm
ja, genezende
eh dingen, genezende eigenschappen.
Ja. Ja. Ja. Want dan geloof ik ook zeker
dat je zonder God eh in zo'n processen
heel ver kan komen als je met deze
eigenschappen werkt. Ja, ik denk altijd
dat er een heel stuk verlangen is naar
naar waarheid en recht in elk mens.
Ja. Ja.
En misschien bij ons nog wel nog meer
omdat je het zo gezien hebt, hè. Je hebt
zo de goede kant, je hebt zo de slechte
kant gezien.
Ja.
En dat je zo verlangt naar deze dingen.
En dat drijft je uiteindelijk eh heeft
dat mij naar naar papa God gedreven
eigenlijk, hè?
Ja.
Dat ik zei: "Ik ga hem opzoeken, want ik
moet weten wie hij echt is."
Ja. Maar dat eh dat een andere iemand
zegt: "Maar ik ga hiervoor, want dit
zijn mijn de pijlers van mijn leven,
hè. En hier ga ik zorgen dat ik veilig
ga worden en dat ik mijn proces aanga."
Ja. Ja. Ik heb dat ook wel vaker gehoord
nu dit zegt eh Emma dat ehm mensen
bijvoorbeeld Survivor bijvoorbeeld zo
gestraft werd eh omdat zij
belangstelling toonde voor de Here Jezus
bijvoorbeeld dat ze echt dacht: "Nou,
als ik daar zo voor gestraft moet
worden, dan blijkbaar is is daar dus wel
ergens iets echts, want anders hoef ik
daar niet zo voor gestraft te worden."
En uiteindelijk heeft zij de Here Jezus
ook ontmoet. En
ja,
denk ja, zo werkt het ook wel. En als
survivor heb je natuurlijk juist zoveel
duisternis en ook leugen,
leugenachtigheid gezien.
Ja,
denk dat dat verlangen in je hart naar
echtheid en waarheid en puurheid alleen
maar dan sterker.
Ja.
Eh is dat geloof ik ook echt
tenminste dat is wel mijn eh ervaring
ook bij de survivors die ik ontmoet dat
ze juist heel erg die puurheid in hun
hart hebben en dat verlangen naar
echtheid en en transparantie en licht.
Ja. En dat
klopt. Ja. En ik vond dat zelf vond ik
het voor mezelf wel een hele uitdaging,
maar ook heel erg bevrijdend om hè om
God al als eh als een papa voor mij dan
Hm
hm.
en een religie van een kerk uit elkaar
te gaan halen.
Ja, precies.
Want heel vaak hoor je wel ja, maar
mensen van de kerk of de God van eh de
de kerk van God ofzo, denk ik: "Ja, maar
ik heb daar niet zoveel mee. Nee,
want met mijn verhaal ehm kan je in de
kerk ook niet zo heel veel."
Hm hm.
Ehm dus ik ga altijd ik trek dat uit
elkaar. Ik trek het uit elkaar dat er
een religie is en dat en dat papa God er
is.
En ik trekken ook uit elkaar de mensen
in de kerk zijn echt niet allemaal dat
ze zeggen: "God, dit geloven wij en we
geloven de de duisternis en we geloven
God." En het is echt niet waar. Het elk
hart is weer anders. Ook in een kerk.
Ja. Dus ik haal dat ook uit elkaar en
denk ik maar er zijn christenmensen
die waar ik op aan kan sluiten en er
zijn heel veel christen mensen waar ik
ook niet op aan kan sluiten met
en dan zou je denken dat zou toch haast
wel moeten als je hieruit komt. Nou dat
is echt dus niet zo.
Nee, precies.
Dus het is ook eh
zou misschien wel zo moeten zijn, maar
dat is dus niet zo.
Nee, dat is echt niet zo. Dus dus daarin
ook zoeken van hé eh ehm
bij wie sluit je aan? En maar ik heb ook
ongelovige mensen die dit gewoon geloven
als waarheid waar ik heel goed mee aan
kan sluiten. Terwijl ik christen mensen
hebben dingen die zeggen: "Ja, maar dit
eh dit gaat echt te ver. Dit kan niet en
dit vind ik ook niet meer leuk." Weet je
wel dat
Ja. Ja.
Ja. Dat verstoort de zondagsrust een
beetje.
Ja. Ja. Ja, precies.
Ja. Dus het is het is niet een hap klaar
eh brokje wat je oh dit is de kerk dus
dat is goed. Oh, dat is God dus dat is
goed. Weet je wel. Het is je het is ook
echt een zoektocht in jezelf. Ja.
Naar waar wil ik heen en waar wil ik ja,
waar wil ik op drijven eigenlijk, hè?
Ehm ja, wat zijn mijn pijlers?
Ja, precies. Ja. Ja. En ook daarin is
die dat verlangen naar die echtheid denk
ik zo belangrijk, hè. Eh klopt het wat
iemand zegt en wat iemand doet? Klopt
dat met elkaar? Ook als iemand het woord
God wel in de mond neemt, wil nog niet
zeggen dat het met elkaar klopt. En ik
denk dat daar ook heel veel survivors
juist op uitgaan eigenlijk, hè.
Ja, ik ook. dat je dan dus ook denkt:
"Nou, dan hoef ik die God ook niet." Hè?
Ja, maar dat is wel de uitdaging van ja,
probeer dat uit elkaar te gaan trekken.
Ja, precies.
En ehm in ieder geval dat heeft mij heel
veel goeds gebracht.
En ik denk ook eh dat wij als christenen
en mensen in de kerk God ontzettend in
een hoekje willen drukken en in een in
een doosje willen stoppen, want dan dan
snappen wij hem ergens ofzo.
Maar ja, dat gaat dat kan niet.
Nee, dat kan niet. En ik denk ook altijd
gelukkig maar. Het is God is zoveel
groter en ehm
daar zit ook iets ja, er zit ook een
mysterie bij. En de dingen die je niet
kunt snappen, hè. Dat dat is juist denk
ik ook geloof en vertrouwen
eh omdat je het niet snapt, hè.
Dus dat dat wordt dan echt juist
eigenlijk pas aangesproken als je het
niet begrijpt, denk ik.
Ja. Ja, klopt. Ja. En ga je dan aan of
ga je dan uit?
Ja. Ja. Ja, precies.
Kan je daar tegen of kan je er niet
tegen? Hè, dat is dan eh
Ja.
Ja. de uitdaging eh daarin.
Ja,
maar ik hoop wel heel erg dat eh ja, dat
dat het toegankelijk blijft ook voor
mensen die niet geloven, maar dat ze
toch ook de vertaalslag kunnen maken
naar hé, wat zijn nou de waarden in het
leven? Nou, dat is dus waarheid,
eerlijkheid, gerechtigheid.
Ja.
Hè? En zoeken naar het licht.
Ja.
En eh
ja en de puurheid en de echtheid
inderdaad. En ik denk ook wel ehm
ja,
de principes waarvan ik geloof dat God
die geeft, hè. het gebruik bijvoorbeeld
van onze wil, ehm onze intuïtie, onze
ziel, hè, waarvan ik echt geloof dat God
dat aan ons geeft. Ehm ja, ik heb gewoon
heel vaak gezien dat ook als mensen niet
in God geloven of daar helemaal geen weg
mee weten verder met God ofzo, eh maar
wel die principes toepassen, dat dat
ontzettend krachtig is, hè, en dat dat
dat hetzelfde is als met die waarden.
Dat het eh ja, dat het gewoon zijn
uitwerking heeft in je leven.
Ja, absoluut. en dat daar kracht aan
verleend wordt. Dat geloof ik tenminste
met mijn hele hart. En ik ik hoop dat
dat ook gewoon een bemoediging is voor
mensen, hè. dat we ehm ja, dat we die
dingen dus mee willen geven die voor
iedereen
ja
eh op één of andere manier zouden kunnen
helpen. En ehm
ja, dat we inderdaad die openheid en die
toegankelijkheid heel graag willen
behouden. Dus dat wilden we heel graag
met jullie delen.
Ja, want ik geloof ook dat je eh dat je
met deze eh
waarheden zeg maar ontzettend ver kan
komen ook in je proces
en ook met je met je delen. Eh kijk eh
die hebben ook allemaal meegekregen wat
duister is en en wat slecht is, hè.
Ja.
Eh dus als jij voor deze doelen gaat, ja
dan ga je gewoon heel ver kunnen komen.
Dat geloof ik echt.
Ja.
Dus eh
dat geloof ik ook.
Ja.
We hopen dat het gewoon eh heel
toegankelijk blijft, ook al hebben we
dit allemaal genoemd. En eh ja, het is
voor ons ook een beetje zoeken van in
hoeverre ga je erop in en eh
ja.
Maar we willen het ook niet achter de
achterlaten, want het is voor ons heel
erg belangrijk.
Zeker. Het is voor ons heel belangrijk.
En ehm de geestelijke kant van eh
ritueel misbruik is er gewoon. Ja,
klopt.
En eh dat zou ook heel eh ja, onterecht
zijn en een soort half werk als we daar
niet over zouden praten,
hè. En als we dat er niet bij zouden
betrekken.
Ja, maar het zou te kortzichtig zijn als
we het daar alleen maar over gaan
hebben,
want het is veel groter en het is veel
breder. Ja, zeker. Dus we proberen
daarin ook echt de balans te hebben en
eh en ehm
ja, alles
te benoemen wat wat een onderdeel ervan
is.
Ja.
Ja. Verder wilde ik nog even wat eh
toevoegen aan eh de vorige aflevering
eh waar we het eigenlijk heel erg gehad
hebben over het erkennen voor jezelf van
ja, van wat je meegemaakt hebt, hè, of
van wat je leven is en van wat je leven
was.
Ehm en we hebben ook wel daarover
teruggehoord dat mensen dus heel erg die
worsteling kennen hè van dan weer even
erkennen, dan weer even naar de
ontkenning en dat het soms gewoon
ontzettend onwerkelijk kan voelen. Ehm
als je bijvoorbeeld dingen van je delen
hoort waar je zelf geen bewuste
herinnering aan hebt. Nou dat zou je
helemaal kunnen beamen, Emma.
Ja. Ja. Ja, klopt
hè. Die dat gevoel van die
onwerkelijkheid en van die vervreemding
van hè waar komt dit vandaan? Hè? omdat
je het gewoon zelf niet bewust
herinnert.
Ja.
En ehm nou ja, dat wilden we eigenlijk
gewoon ook even erkennen, hè, dat het zo
werkt. Dat dat het dus vaak een een heen
en weer
eh schuiven is tussen de erkenning en de
ontkenning. Net zolang totdat je steeds
meer richting de erkenning kunt gaan,
hè. Vaak gaat het gewoon niet in één
keer. En
h
ehm ja, jij hebt ook wel eens verteld
dat als je dichter bij delen komt dat je
dan een beetje vermengt met hun. Ja,
klopt.
Voelt het dan ook alsof het meer van jou
wordt of eh
Ja. Ja, klopt.
En dat je dan ook meer kunt voelen van
nou, dit is ook mijn verhaal.
Ja.
Dat die onwerkelijkheid door die
dissociatie eigenlijk dat dat een beetje
ja, minder wordt eigenlijk.
Ja, want ik was zeker in het begin dat
ik het heel erg op een tijdleiding wilde
plaatsen. Dat ze vertelde van er was
iets gebeurd of ik was zwanger geweest.
dat ik denk maar wanneer was dat dan en
hoe was dat dan en hoe oud was ik dan en
al die dingen. Ik wilde het zo graag eh
je wilde tasbaar maken ergens hè, want
ik had natuurlijk ook mijn verhaal
ernaast liggen. Denk ik: "Ja, maar als
ik 14 was en ik was zwanger, oh dan zat
ik toen op school en en oh, maar hoe kan
dat dan? Wanneer was ik weg geweest dan?
En wanneer waarom zag niemand wat?" Dus
ik wilde dat gewoon was me dan in
misschien in de vakantie, weet je wel,
dat ik dan
ik wilde zo graag ehm
ja ook wel een bewijs hebben.
Ik wil ook een bewijs hebben dat dit
gebeurt, want het is nog wel wat
ja
wat je allemaal hoort.
Hm hm.
Ik had niet zoiets van dat slik ik
allemaal eventjes. Dat dat dat ging echt
niet.
Nee, je wil het ook kunnen plaatsen denk
ik hè, want het moet je voorstellen dat
het moet eigenlijk erg gaan passen in in
je gewone leven. En nou dan liep het
natuurlijk constant op stuk. Ja,
maar ja, op een gegeven moment dacht ik
ook van ja, maar ik weet toch ook niet
meer alles van mijn gewone leven. Er
zitten toch ook nog heel veel gaten en
dingen in.
Ja,
dus het kan best wel gaan passen ergens.
Maar het klopt wel als ik dichter bij
mijn delen kwam ehm kijk in het begin
vertelde ze heel veel. Dan zag ik ze ook
niet, dan vertelde ze gewoon.
Ja. En naarmate ik meer contact kreeg
ehm zag ik ze. En als ik dan dichterbij
hun kwam eigenlijk, ja, dan vermengden
we eh meer. Hm
hm.
En was het zo dat ik dus
helemaal niet meer per se hun verhaal
hoefde te horen, want ik ik was er zelf
bij.
Oké. Ja. Dus dan
de dissociatie werd daar een soort van
opgeheven.
Ja. Ja, precies.
Dus dan voelde ik het, dan rook ik het,
dan dan was ik op die plek waar hun
waren. Ja.
Ja. Ja, dan hoef je bij mij niet meer te
vertellen dat het niet waar is,
weet je wel. Dat dat heeft mij wel
ja, nou ja, geholpen. Ik vond het
afschuwelijk om om zo'n ik was heel vaak
bang voor die delen, want dan denk ik:
"Ja,
als ik te dicht bij jou kom, dan ga ik
dit dus zelf ook meemaken."
Dus dat vond ik heel spannend heel lang
en vaak.
Ja, dat lijkt me ook heel beangstigend.
Eh
ja, dat was echt niet leuk, maar ik wist
wel van maar dat zo gaat het wel. Zo
gaat het wel en het wordt mijn verhaal.
Ja. En zo kom je dan uiteindelijk wel
bij de erkenning, hè.
Nou, je wil nog steeds wel denken van
dit is niet waar of ik ik
een hele slechte slechte film of
nachtmerie.
Ja. Ja.
Maar als je daar je eigen lijf meemaakt,
je ziet mensen die jij kent, zie jij
daar eh dingen doen die ook verteld
worden in de af in de afgelopen
verhalen, zeg maar, in de verhalen die
daar geweest zijn. En dan denk je: "Ja,
maar dit ik kan hier niet meer omheen."
Nee, nee. Maar dan nog de neiging is
natuurlijk om ervan weg te gaan, hè. Dus
het is natuurlijk ook het voelt
misschien zeker in het begin ook als een
hele tegatuurlijke beweging om naar je
delen toe te stappen. Want die
dissociatie zit er niet voor niks.
En de neiging om te ontkennen of daar
dat juist uit de weg te gaan is
natuurlijk heel groot, want daar is je
hele systeem natuurlijk een soort op
gebaseerd.
Ja.
Dus het is ook een soort beweging tegen
alles in om juist er naartoe te gaan.
Absoluut. Ja.
En dat dan stukje bij beetje meer van
jou wordt. En ja, ik wilde dat gewoon
nog even benoemen omdat het vaak een
hele worsteling is om bij die erkenning
te komen en
te gaan voelen van dit is ook mijn
verhaal
als het gewoon voor die tijd volledig
aan je eigen bewustzijn is onttrokken.
Ik denk dat dat ook heel moeilijk te
begrijpen is voor mensen die dat niet
Ja, je wil Ja, maar je wil dat ook
gewoon niet. Je wil niet dat dit gebeurd
is. Dus verzet je natuurlijk een
Nee.
En dat is natuurlijk in een heel normaal
leven is dat ook al zo als er dingen
gebeuren die niet oké zijn. Dat wil je
niet. Dus dat
daar verzet je je tegen.
Ja.
Hè? Totdat je niet meer niet meer anders
kan.
Maar ehm wat mij wel eh geholpen heeft
dat er in mijzelf eh nou ja, toen die
empathie naar mijn delen kwam steeds
meer dat ik dacht van ja, maar hun
verhaal is mijn verhaal. Ja,
we gaan het ik ga ze niet meer alleen
laten.
Dat heeft mij heel erg
geholpen om elke keer die drempel elke
keer een drempel over te gaan van ik
laat ze niet meer in de steek, want ze
hebben genoeg voor mij gedaan.
Ja. Ja.
En ehm het moet mijn verhaal gaan
worden, want eh het kan geen twee
verhalen blijven, want dat is juist wat
ze wilde.
Hm hm. Ja.
En dus dat is ook wel een beetje een
stukje van eh ja verzet daarin van ik
wil ik ik wil niet meer dat dat ik het
doe zoals hun het hebben aangeleerd.
Ja. Ja, ik snap je. Ja. Maar het was wel
echt altijd heel ik ik vond het niet
leuk. Ik vond het echt niet leuk en ik
vond het heel erg moeilijk, want ik heb
ook wel gedacht van nou laten hun er
maar lekker mee lopen, dan heb ik er
geen last van. Hm
hm.
Hè? En ja, als ik dat gedacht had, had
ik er altijd wel weer een spijt van,
want ja, dat is zo niet hoe hoe mijn
delen het gedragen hebben.
En dan zou ik dat wel naar hun toe doen,
weet je wel.
Oh ja. Ja.
Dus eh maar het is heel moeilijk.
Heel moeilijk.
Ja. Ja. Ja. Ik probeer me daar wel eens
in in te leven
dat bijvoorbeeld hè ik denk zo ziet mijn
leven eruit en ik kom er ineens achter
dat er allemaal nare dingen met mij
gebeurd zijn terwijl je dat dus helemaal
niet wist.
Ja, dat is gewoon niet voor te stellen
als dat niet je realiteit is denk ik.
Dat dat moet gewoon zo heftig zijn om om
daarachter te komen en
ja, dat dat dan heel vervreemd en heel
onwerkelijk voelt en dat mensen daar dus
ontzettend mee kunnen strijden. Ja.
Van is dit zo en of niet? Of waar komt
dit vandaan of wat is dit? Hè, dat ja,
dat je daardoor helemaal ehm uit het
veld geslagen eh wordt.
Nou ja, je kunt het misschien wel
vergelijken met eh met je gaat uit voor
mensen die geen dis hebben zeg maar, hè.
En je gaat uit, je drinkt veel te veel
alcohol of je gebruikt drugs of
whatever. En de volgende dag eh kom je
weer een beetje bij en er staan een
groepje vrienden om jou heen die zeggen:
"Ja, maar zullen we jou even bijpraten
van wat er allemaal gebeurd is?"
Ja.
En als je geluk hebt zijn er filmpjes
van gemaakt.
Ja. Of niet. Het hangt ervaf wat je dan
gedaan heb. Maar goed, dan heb je nog
een bewijs.
Maar ehm waar jij op af kan gaan is je
lijf. Hoe voelt dat?
H h hm hm. Want kan jij hun geloven? Ze
kunnen ook door de helft erbij gaan
liegen, weet je wel.
Ja. Ja.
Ehm
dus dat is een ontzettend lastig ding.
En dat gebeurt dan niet één keer. Nee,
elke week gebeurt zoiets.
Ja. Ja.
En en dat gevoel van je weet het gewoon
echt niet meer. Of stel dat ze wel
liegen, stel dat ze de waarheid spreken.
Nee.
Ik weet het niet meer. En en dat is
natuurlijk daar word je ontzettend van
in de war en en heel beangstigend is
dat.
Ja. Ja.
Want stel dat ik het wel zo gedaan heb
dat ik eh
naakt op de bar heb opstaan dansen, weet
ik veel wat.
Ja, dan schaam je ook nog. Maar weet je,
alles komt voorbij. Je kunt dat als niet
dis er denk ik wel indenken hoe dat is
om dat op deze manier dus zulke verhalen
terug te gaan luisteren. En het is
afschuwelijk.
Probeer dat inderdaad wel eens eh wel
eens te bedenken. Ja, dat vind ik ook
belangrijk om zover als het mogelijk is
maar in te leven natuurlijk. Maar goed,
ik ben ook nog nooit dronken geweest. Ik
heb ook nog nooit drugs gebruikt, dus
dus dat kan ik ook niet op die manier
vergelijken.
Nee,
maar
ja, dat je gewoon dat je fundament
helemaal onder je van wat je dacht te
hebben dat het helemaal onder je vandaan
slaat. Dat dat begrijp ik dat kan ik wel
begrijpen dat dat dat zo moet zijn.
En dat je dan aan de taak staat
eigenlijk om wat er uit jou naar boven
komt om dat serieus te nemen.
Dat want dat hè wat vertelt je lichaam
hier? Wat wat vertelt je buikje? Wat en
wat vertellen je delen? Want die zitten
toch echt in jou en die horen bij jou.
Precies. Ja, dat
hè en en en dat om dat op een gegeven
moment echt veel meer serieus te gaan
nemen dan van volgens mij had ik best
wel een leuk leventje
en dat was heus wel eens wat thuis. Maar
verder ging het wel.
Ja. Om dat over boord te zetten, maar
echt te gaan luisteren naar wat je
lichaam en wat je intuïtie en wat je
delen vertellen is een hele grote stap.
Ja, zeker. En die gaat vaak ook niet in
één keer.
Nee, nee, dat maar dat kan ook niet.
Nee, nee,
dat kan ook niet. Het heeft ja, ik ik
noem het vaak je gaat aan je eigen kant
staan, hè. En dat heb je je hele leven
nog nooit gemogen of gekund. Dus dus dat
gaat niet in één keer.
Nee, maar ik zit ook wel te denken aan
een rouwproces hè. Als er iemand
overleden is, dan stuit hij ook van van
als het onverwachts is, zeg maar, weet
je, dan denk je ook van hij komt zoteen
of zij komt zoteen nog binnenstappen.
Je stuit het ook van het is niet gebeurd
en wel gebeurd en ik heb toch echt aan
het graf gestaan
en hij kan z meteen elk moment
binnenlopen. Weet je wat is dat? Dat is
precies hetzelfde als met met de nieuwe
dingen die boven komen. Dat moet echt
een post stuiteren en dat moet ergens
landen.
Ja. Ja, dat is een mooie vergelijking.
Ja, want ik denk ook vaak de dood is
iets wat je brein ook niet kan bevatten,
hè.
Nee.
Dus dan als je iemand ziet die overleden
is, ik heb het wel gehad dat ik dacht,
hè, maar hij ademde. Ik zag hem volgens
mij echt ademen net, maar dat kan
helemaal niet. Maar je brein doet dat
een soort omdat het niet omdat hij het
niet kan bevatten.
Ja, klopt.
Hè, dus dat is inderdaad wel een mooie
vergelijking. Ja.
dat het zo'n beetje voelt.
Ja, zo voelt het. En dat is heel
normaal. Het is echt een hoort bij het
proces. Het zou heel raar zijn als je zo
zeggen: "Ja, nee, dit is allemaal
absoluut." Ja. Ja. N dan gaan we er maar
op processen. Nou, leuk. Alle delen
welkom. Dat kan natuurlijk kan toch
niet.
Nee, er hoort strijd aan eh aan dat
hoort erbij. Er hoort strijd aan vooraf
en tussendoor en middenin. En daarna het
over
het gaat nogal ergens over. Zeker omdat
het over zulke heftige dingen gaat. Ja.
Ja. Waar je dan dus totaal niks van hebt
geweten, hè.
Ja.
Ja. Want we hadden ook een vraag over
gekregen. Ehm
en en de vraag is als volgt: wat is
jullie ervaring met vertellen van dit
soort trauma's in de buitenwereld?
Bijvoorbeeld vrienden. En ik durf
vrijwel nooit iets te vertellen, eh zegt
deze vraag steller. Als ik een glimpje
vertel, vallen mensen al stil en voel ik
mij beschaamd en alleen. Ik denk dat de
meeste mensen dat niet aankunnen, maar
vooral ben ik zelf bang om mijn woorden
aan te geven. Wat is jullie ervaring
hiermee?
Ja, ik vind het al mooi, want ze
beantwoord eigenlijk haar eigen vraag eh
al voor een deel.
ehm
dat het zelf zo moeilijk is om een
woorden aan te geven. H
want het is natuurlijk ook zo.
En deze verhalen hebben heel veel
woorden
en ja, soms vallen mensen inderdaad met
twee woorden al om en sommige mensen
zeggen: "Kom maar, doe mij nog maar een
paar woorden eigenlijk, hè."
Ja.
Dus dat is ehm ligt heel erg aan de
draagkracht van de mensen.
Ja. En ik denk dat je dat zelf heel goed
aanvoelt bij wie je wat meer kwijt kan
en bij wie je minder kwijt kan.
Maar het is ook een heel stuk gevoel in
jezelf dat je er niet over eh kan of mag
of wil praten en dat je dat dan
eigenlijk een soort van invult ander.
Ja. En ook wel durf dat je het zelf niet
over durft te praten, hè. Denk eh
woorden ergens aan geven ehm maakt iets
ook echter en reëler. En dat is soms al
een hele grote stap voor jezelf om dat
te doen, hè. Want daarmee maak je het
voor jezelf dus ook al echter.
Ja. Je bevestigt het dan ook, hè?
Ja, precies. En ehm ja, dus daar begint
het eigenlijk al mee.
Ja.
En denk als je dan iets durft te
vertellen, dan kan ik me ook voorstellen
dat het heel ehm pijnlijk is als mensen
dan stilvallen
eh en dus een soort niet bij je kunnen
blijven, hè. Want ik denk dat dat ook is
waar dat alleen gevoel dan vandaan komt.
Mensen kunnen niet bij je blijven in
jouw verhaal.
Ja.
Ehm dus ik denk dat het inderdaad heel
erg aftasten is. Ehm mijn advies is wel
vaak van vertel niet teveel in één keer.
Nee nee nee, zeker niet.
Eh want dan schrikken mensen vaak omdat
ze ook dat nou ja voor voorheen
bijvoorbeeld niet wisten of sommige
mensen we hebben weten er helemaal niks
van hebben er nooit van gehoord of wat
ook en dan vertel jij ineens een heel
heftig verhaal.
Ja
eh dat dan Dijnse mensen vaak achteruit.
Dat is ook mijn ervaring.
Ja, zeker. Ik ook. Ja. Ehm een ander
stukje is denk ik wel dat als jij het
zelf ehm meer kan accepteren voor jezelf
en je praat er dan over met anderen, dat
het dan op é of andere manier ook
makkelijker is voor de luisteraar om bij
je te blijven omdat jij dan al praat
vanuit jouw eigen
eh overtuiging of vanuit vanuit jouw
eigen waarheid zeg maar hè. En ehm
ja, op é of andere manier geeft dat een
andere dynamiek dan als je praat vanuit:
"Ik wil heel graag dat jij mij gelooft
ofzo." Als je jezelf al gelooft geeft
dat een andere dynamiek.
Dus dat is ook een stukje ervan denk ik.
En verder is het denk ik inderdaad ehm
ja, een beetje afhankelijk van wat voor
contact het is waar je mee praat.
Soms helpt het om eerst in algemenere
termen te praten
en te kijken of mensen dat een beetje
kunnen snappen en dan van Lieve Lee wat
meer te vertellen wat jij eigenlijk
gedeeld hebt over je vriendinnen Emma
waar je mee gepraat hebt of waar je van
liever lees steeds iets meer aan bent
gaan vertellen.
Hè, dat je dan nou ja, stap voor stap
kunt kijken. Kan iemand nog bij me
blijven hierin?
Juist. Ja.
Ja. Ja. En ik eh het hele rituele eh
misbruik laat ik heel vaak die dat staat
echt achterin mijn rij.
Ja.
Dus als ik er iets over zeg, dan gaat
het over seksueel misbruik van in mijn
jeugd.
Ja.
En dat is al heel heftig eh voor heel
veel mensen.
Ja.
Ehm maar dat is ook al gewoon een heel
stuk groot stuk van het verhaal.
Klopt. Ja.
Ja. Ja, dan hoef je het niet eens over
satanisme of eh ritueel misbruik te
hebben.
Ja,
dan gaat het daar al over. Ehm waar ik
ook nog even aan zit te denken eh net
toen je dat zei van ehm dat je zo alleen
bent daarin. Want eh als je het zelf nog
niet kan accepteren
Hm hm. En je wil dat heel graag dat een
ander dat wel doet, want dan laat je
jezelf ook alleen als je jezelf nog niet
eh eh
het als waarheid in jezelf wil laten
bestaan,
zeg maar. Eh wat ik zelf vaak gedaan is,
heb ehm de verhalen aan mezelf vertellen
hardop.
Oké. Zo, dat is eh dapper, Emma.
Ja. Ja, maar dat als ik iets heel
moeilijk vind eh dat ik niet kan zeggen
of kan accepteren of dat het niet kan
landen, zeg ik het hardop omdat ik het
dan tegen mezelf zeg, maar dit is hoe
het gebeurd is.
En ik zeg het ook naar binnen toe.
En ik heb gemerkt als ik dat doe, dan
laat ik mezelf ook niet meer alleen. Ja,
want ik kan wel tegen iedereen mijn
verhaal gaan vertellen,
maar als ik daar niet mee eh
geaccepteerd heb dat het gebeurd is in
mijn leven, ga je heel veel vragen van
iemand anders. Terwijl je eigenlijk moet
je het in jezelf zoeken.
Ja. Ja.
De bevestiging is is nodig in jezelf.
Ja.
Anders laat je jezelf ook constant in de
steek en alleen.
Ja.
En je laat je je delen alleen.
Ja. En je maakt jezelf dus ook
afhankelijker van de reactie van die
andere persoon dan.
Ja, want is het wel waar als hij dus of
zij eh niet reageert zoals jij gehoopt
had, dan ga je dus weer twijfelen aan je
eigen verhaal. Terwijl als je zegt: "Ja,
maar dit is wat het is zoals jij zegt,
dan leg je een hele andere dynamiek
neer."
Ja. Nou, dat dat Kijk, ik ben natuurlijk
zelf geen survivor van deze dingen, maar
mijn ervaring is ik praat natuurlijk met
mensen over wat ik doe voor werk
bijvoorbeeld. En ja, ik heb eigenlijk
dus nog nooit ehm daar nare of negatieve
of rare reacties op gekregen, omdat ik
natuurlijk heel erg praat vanuit dit is
de realiteit, dit gebeurt en ik werk met
deze mensen.
En dat is voor mij zo duidelijk.
Ehm dat ik dan merk dat andere mensen
daar dus ook niet raar op reageren. Kijk
en natuurlijk de één zal het beter
begrijpen dan de ander.
Ja.
Eh ik heb daarin ook geen verwachting
van degene aan wie ik het vertel. Nee.
Ehm maar als je dus praat vanuit de
realiteit hoe het voor jou is, dan ehm
ja, dan zit er een andere lading bij.
Dan als je daar zelf nog heel erg mee
worstelt. Dat dat klopt wel wat je zegt,
Emma.
Ja, ik denk dat je altijd een stap in
jezelf voor moet lopen voordat je naar
een ander toe gaat.
Ja.
Dat je het voor jezelf al meer
geaccepteerd, hè. Het is natuurlij en
verhaal. Dus je niet alles zomaar
accepteren, maar het stukje wat je
eventueel wil gaan zeggen tegen een
ander.
Ja.
Ehm dat je dat voor jezelf al tegen
jezelf gezegd heeft of voor jezelf
geaccepteerd is. Dit is dus gebeurd. Ehm
dat je die stap vooruit loopt.
Ja. Ja, vind ik wel heel goed dat je dat
zegt, want ehm
ik kom ook wel tegen dat mensen dus heel
graag het begrip en de steun van andere
mensen willen terwijl ze eigenlijk
zichzelf nog niet serieus nemen, hè.
erkennen. En dan wordt inderdaad die de
de vraag aan die ander wordt heel groot,
want die moet jou dan eigenlijk gaan
erkennen. Want als die ander jou dan
niet herkent erkent
eh of of er niks mee kan, doet het
ontzettend veel pijn.
Ja. Ja.
Ehm omdat je eigenlijk jezelf dus ook
nog niet hebt kunnen erkennen daarin.
Dus dus dat is wel een punt.
Ja.
Ja.
En het helpt ook wel heel erg als je
erkenning krijgt op vlakken waar je
jezelf nog heel erg op worstelt.
Tuurlijk. Ja,
dat is natuurlijk eh een andere kant van
het verhaal, maar ik denk dat dit wel
een groot eh dat heeft mij ehm
om het hardop te gaan vertellen aan
mezelf wat er met mij gebeurd is.
H ja,
met en dan neem ik alle verhalen van
mijn delen bij.
Ja.
Om het verhaal opnieuw te vertellen. Dit
is dus hè, kijk, ik had natuurlijk het
verhaal van Emma. Ik had het verhaal van
de delen. Maar om daarop dat wordt samen
één verhaal en om dat dat verhaal
opnieuw te gaan vertellen. Dit is dus
ons leven.
Dat heeft mij best wel ehm veel me
geholpen om het te aanvaarden.
En dat doe ik nog steeds.
Want het is nog steeds wel eens dat ik
denk van
ja,
hoe hoe dan weet je hoe dat je daarin
echt verzand. Hoe hoe kan dit nu? En
waarom is het nou gebeurd? Ik zeg het
nog steeds wel eens. Ik vraag mezelf nog
steeds wel eens af: "Waarom is dit mij
gebeurd?"
Ja. Ja, dat is ook een vraag die kan
niet beantwoord worden eigenlijk
natuurlijk. Daar is nooit een
gerechtvaardigd antwoord op. Nee,
dat er nee,
dus ja, dat blijft toch het feit dat het
niet te bevatten is dat dat dit je
overkomen is, hè. En ja,
eh dat mensen je dit aangedaan hebben
ook. Dat er dus mensen zijn die dit
doen.
Ja. Nou, precies dat. En er zijn ook wel
antwoord vragen waar je geen antwoord op
kan krijgen, maar ook voor mezelf en
zeker als ik dan merk dat er geschoven
wordt
Hm. En dat dan toch weer hè wat twijfel
ergens komt. Dat ik je dan toch ook weer
helpt van ja, maar dit is ons nieuwe
verhaal.
Ja.
Nou ja, eigenlijk als je erzelf woorden
aan geeft naar jezelf toe, erken je ook
je eigen realiteit, hè. En breng je die
dus al onder woorden, vertel je daarmee
eigenlijk al van dit is onze realiteit.
Dit is echt
Ja. En ehm
klopt, want ik merkte dat ik het kon
schrijven en ik kon het wel laten lezen
aan mensen die ik toevertrouwde. Maar om
het hardop te gaan voorlezen aan jezelf
Ja,
dat was nog wel een heel groot ding
hoor.
Nou, dat is een heel groot ding. Ja,
dat is echt een heel groot ding.
Ja, dat dat weet
ik denk dat dat kan wel, weet je wel.
Want je hebt het toch al opgeschreven,
maar het is niet verteld, hè?
Dat is een heel ander iets als je je
stem gaat gebruiken
om het te vertellen. Dat is iets heel
anders.
Ja. En en buiten deze dingen die dus in
je eigen proces nodig zijn eigenlijk om
het aan een ander te kunnen vertellen is
het is het inderdaad denk ik ook
aftasten.
Wat kun je kwijt aan mensen hè? En
ja
ehm
en en ook de vraag ik jezelf de vraag
stellen waarom wil ik dit vertellen? Is
het omdat ik dus erkenning wil of is dus
omdat ik wil eh hechten aan deze persoon
of is het
dat ik mezelf graag wil delen? Dus dat
zijn best wel goede vragen van wat is je
doel hiermee?
Eh wil je mensen overen? Heb ik ook wel
eens gedaan, weet je wel. Denk nou, ik
heb nog wel een verhaal,
weet je wel. Oh nou, dat is helemaal
niet goed geweest. Maar
nee, dat dat werkt denk ik niet. Nee,
nee, nee. Dan dan zet je ze direct
ergens eh ja, dan ergens neer op een
plek waar je hè totaal totaal geen
verbinding meer
Nee, dan schep je juist de afstand, hè.
En deze vragen steller vraagt natuurlijk
ook van hoe ga ik daarmee om om als ik
het bijvoorbeeld aan vrienden wil
vertellen, hè. Ja. Ja.
Eh ik denk ook en dat kan ik me heel
goed voorstellen dat als je het niet
vertelt dat dat heel onvolledig voelt,
want het is een ontzettend groot deel
van je leven. Dus als je dat niet met je
vrienden kunt delen, dan is er ook een
enorm
ja hia eigenlijk hè met jouw realiteit
tussen jou en en die die vrienden. Dat
dat klopt dan ook niet hè. Dus dat het
wel heel belangrijk kan zijn om in meer
of mindere mate iets tegen je vrienden
te vertellen. Dat dat geloof ik zeker.
Ja,
want eh anders kunnen je vrienden ook
niet met je mee oplopen voor een heel
groot stuk van jouw leven, hè. En dan
kun je daar ook geen verbinding in
maken.
Klopt. Ja hoor, absoluut.
Dus ik denk dat Ja. En de ene vriend zal
meer draagkracht hebben dan de ander,
hè. Dus aan de één kan je misschien meer
kwijt dan aan de ander. En
ik denk dat er zijn tegenwoordig
natuurlijk ook meer woorden voor, hè. Er
wordt ook meer in het openbaar over
geschreven en over gepraat, hè. Dus je
kunt bijvoorbeeld ook iets noemen als
georganiseerd eh geweld of georganiseerd
misbruik. Dat zijn tegenwoordig gelukkig
woorden waar meer mensen eh al iets mee
kunnen, hè of al weten dat dat realiteit
is. Dus
ja, en dat geeft ook de grootsheid aan,
weet je, zonder het allemaal te hoeven
benoemen.
Ja.
En ernstig seksueel misbruik, weet je
wel, door eh door meerdere daders
door meerdere daders, door familie. Ja,
dat geeft al zo de lading weer.
Ja.
Ehm en ik denk dat heel veel mensen daar
toch best wel redelijk mee uit de voeten
kunnen om daar een een beeld ehm eh van
te kunnen hebben. Ja.
Zonder dat je dat helemaal hoeft uit te
weiden. Dat kan ook wel weer in een
vriendschap eh echt in de weg staan.
Ja, ik denk dat dat een beetje afhangt
hè van van
de vriend of vriendin denk ik van ehm
ja wat daar wat nodig is voor de
verbinding.
Voor het ervaren van de verbinding om
wel of niet te vertellen hè. Want soms
kan dat best wel meer zijn dat je toch
meer details wilt vertellen of over je
delen wilt vertellen. Ja, dat
dat is echt een beetje aftasten, denk
ik. En wat heb je nodig in in een
vriendschap?
Ja. om die verbinding te kunnen ervaren.
Ja. En dat is per persoon echt eh
opnieuw ontdekken en en eh
Ja.
Ja.
Eh we kregen nog een vraag. Dat heeft
hier wel een beetje mee te maken. Ik kan
niet goed hechten aan iemand omdat ik
verlatingsangst en hechtingsangst heb.
Hebben jullie een idee hoe ik hiermee om
moet gaan?
Dit is echt een hele moeilijke vraag hè,
want dat is natuurlijk zo. Als je hier
uitkomt dan dan zit op dat hechten zo
ontzettend veel angst.
Ja. Ja.
Hè? En zo ontzettend veel ook
programmering vaak
dat dit een ontzettend lastig iets is.
Ehm
ja, ik zou bijna zeggen wat me alleen
maar met vallen en opstaan kan.
Ja,
hè? Want je gaat die angst gewoon
tegenkomen. Dat kan niet anders.
Ja, ik denk ook je gaat vallen en je
gaat het opnieuw proberen en je gaat
vallen en opnieuw proberen. Ja,
want dat is wel
ik zou ha zeggen want het moet je je
kunt niet je kunt niet alleen blijven.
Je je je
kunt niet in een isolement blijven. Eh
want dan ben je weer zo vatbaar voor de
mensen die jou zo graag eh weer terug
willen of weer bij zich willen hebben.
Ja.
Dus er zit ook een soort van
voor je veiligheid zit er een soort
urgentie op om dit te blijven doen. En
dan praat ik over vrienden hè, die waar
we net die vraag over een groep met
vrienden of kennissen.
Ja,
je moet dit onder ogen gaan zien eh
dat je dit hebt en en dat dit gekomen is
door alles wat je mee hebt gemaakt.
Ja. En dat je hier als jij echte
vriendschap aan wil gaan, als je echt eh
mensen om je heen wil houden,
moet je je dwars doorheen.
Ik zit heel moeilijk te kijken.
Ik wou net zeggen, jullie zien Emma's
gezicht niet, maar het was een heel
moeilijk gezicht.
Heel moeilijk gezicht. En het Ik zou het
zo graag niet willen dat dat moet, maar
het moet echt.
Ja. Ja. Het is eigenlijk een soort
levensreddend om wel eh eh te proberen
om een band met mensen aan te gaan, hè.
En natuurlijk een nou ja, dat is
natuurlijk een hele grote vraag
eigenlijk hè, want is die persoon waar
je aan wil hechten, is die veilig? Dat
is wel heel belangrijk hè. Is dat iemand
een echt iemand hè? Iemand die echt is,
iemand waar je van op aan kan hè binnen
het menselijke natuurlijk.
Ehm en kun je ja, ik zou bijna zeggen
een soort oefenen met die angst, hè,
want dat is wel nodig dat dat
ehm diegene eh in die strijd rondom die
angst toch een soort bij je kan blijven.
Ja.
Hè? En nou ja, dat dat kan inderdaad
niet iedereen. Dus daar zul je ook wel
eens eh ja, heel rottig gezegd, de mist
mee ingaan, hè. Dat je iemand ten
onrechten een een stukje vertrouwen
geeft.
Ehm en ik kan me zo goed voorstellen dat
je de verlatingsangst en je
hechtingsangst dan gewoon weer helemaal
bevestigd wordt. En denk je dan zie je
wel, ik blijf ook wel alleen, want
alleen is veiliger.
Ja.
En ja, uiteindelijk denk ik dat echt een
cultgedachte is, hè. Eh dat je alleen
veiliger bent.
Eh want alleen ben je juist ontzettend
eh vatbaar voor de cult en de groep waar
je waar je uitkomt, hè. Eh in dat
isolement
ben je ontzettend vatbaar en kwetsbaar.
En ehm terwijl het vaak misschien
veiliger voelt voor je.
Hm.
Hè, dus dat is ook wel een worsteling,
want het voelt vaak angstiger om wel een
band met iemand aan te gaan dan om het
maar niet te doen. En om te denken:
"Nou, ik blijf wel alleen. Klopt.
Ik trek me wel terug, hè. Ehm
en dan loop ik ook geen risico om pijn
gedaan te worden of om weer verlaten te
worden, hè. Dat zijn natuurlijk hele
bekende en begrijpelijke gedachtes, maar
ik denk dat daar ook altijd een soort
ja, cult
gedachte of of cultprogrammering
doorheen loopt, dat het ook maar beter
is dat je geïsoleerd blijft, hè, want
dan kunnen zij nog heel makkelijk
toegang tot je krijgen. En
ehm ja, eigenlijk denk ik dat je een
band met iemand anders nodig hebt als
levenslijn om uit zo'n cult of uit zo'n
groep te komen, hè. Dus je hebt ergens
ook iets nodig van ik vind het dood eng.
Eh maar eh ik ik moet een soort eh stap
in vertrouwen nemen.
Ja.
En ehm dan ga je ongetwijfeld die angst
tegenkomen,
maar ook met het risico in je
achterhoofd dat het dus mis kan gaan.
Ja.
Dat je dat mee incalculeert zeg maar. En
dat is gewoon
ja, ik vind het nog steeds hè, ik vind
het nog steeds keihard werken hoor.
Ja. Ja. En ook eh ik had laatst een eh
iets met iemand die ik echt eh echt aan
gehecht ben en die ik echt heel graag eh
in mijn leven heb. Maar er was iets
gebeurd. Nou, ik denk als ik mijn
jongens nu loslaat
Ja.
op de app, dat gaat helemaal verkeerd.
Dan dan gaan we elkaar nooit meer zien.
Ja. Oh ja.
Dus weet je die je moet jezelf zo in
acht nemen dan hè, want ik snap heel
goed hun angst. Ik snap heel goed mijn
eigen angst. Maar ik snapte de situatie
niet. Er was iets voorgevallen en ik
snapte er niets meer van. Dus ik heb
echt met klop het hart heb ik geappt:
"Kan ik je even bellen?"
Want wil je nog een keertje uit gaan
leggen wat er nou precies gebeurd was?
Want ik ga eigenlijk wel een beetje over
de kop van binnen, weet je wel.
Dus we hebben aan de telefoon gezeten
en het is opnieuw uitgelegd. En toen
dacht ik: "Ja, maar dit was wel heel erg
goed, want dit had best een goede reden
geweest om de boel te laten klappen. En
ik was ik deze vriendschap kwijt
geweest. Ja,
dus ik vind het altijd heel hard werken
van wat gebeurt er van binnen? Wie wie
reageert waarop?
Ja.
Ja, dan en dan moet ik zeggen, dan moet
ik nog steeds zorgen dat die jongens die
telefoon niet aan de aan in de handen
krijgen, want dan gaat het echt mis.
H ja.
En ja, gaat het mis, dan gaat het mis.
Dat kunnen we later wel weer lijmen,
denk ik dan. Maar het is veel handiger
als zoiets niet gebeurt.
Ja. Ja. Ja.
Hè? En en ehm
maar het is hard werken en sturen en ook
gewoon ehm
ehm
ja, door de schaamte heen vragen. Ik
vond het ik vond het moeilijk om te
vragen van wil je het nog een keer
vertellen? Want ik heb het niet goed
meegekregen.
Ja. Ja.
Ik ben getrickerd in jouw eerste zin en
ik kon niet meer goed luisteren naar wat
je nou precies wilde vertellen. Oh
ja, precies.
Dus dat is ehm
het is moeilijk om relaties goed te
houden.
Ja. En het is hard werken.
Zeker. Ja.
En soms is het inderdaad veel
makkelijker om nou laat de boel maar
barsten. Ik doe niet meer mee.
Ja.
Maar uiteindelijk is dat niet het
antwoord.
Nee, dat is uiteindelijk niet het
antwoord. Maar ehm ik snap wel dat dat
dat in je naar boven komt als het zo
hard werken is, hè. En het is natuurlijk
ook heel veel heel veel
eh verdragen van die angst.
Ja.
En angst is een ontzettend moeilijk
gevoel om te om te verdragen, hè.
Ja. Ehm
ja, dat je dat je dat je toegeeft dat je
hechtingsangsten hebt. Dat je toegeeft
dat je die bindingsangsten hebt.
Ja. Nou, dat is al heel wat van deze
vragen steller toch?
Ja. Verlatingsangst. Het is allemaal
aanwezig.
Ja.
En dat is gewoon eh ik wil dat niet
hebben. Weet je wel dat?
Nee. Ja. Ook Ja. Ja.
En dan moet je er ook nog mee naar
buiten komen.
Ja.
En dat is best wel eh ja, ik vind dat ik
vind dat altijd moeilijk.
Ja. Ja. Het is ontzettend kwetsbaar.
Ja. Omdat je dus omdat het natuurlijk
altijd gaat ook over een ander mens hè.
Dus het contact met een ander mens
waarin die andere mens iets kan doen.
Maar jij zelf ook natuurlijk vanuit je
programmering die op de hechting zit.
Ja. Ja. Ja. Ja.
Ehm en je natuurlijk vanwege je
verlatingsangst ben je ook ontzettend
gespitst op alles wat met die verlating
eventueel te maken zou kunnen hebben. Hè
daar hebben we het ook wel eerder over
gehad. Als ik even raar naar je kijk of
of een wenkbrauw optrek, dan dan mag ik
je natuurlijk gelijk niet meer enzo in
je eigen gedachte, hè. Want je bent
gewoon gespitst op elk signaal
wat maar zou kunnen wijzen op een
verlating.
Ehm dus er ligt eigenlijk ook heel veel
druk op zo'n contact.
Ja.
Hè eh bij jezelf, maar ook bij die
andere persoon. Ook al weet hij dat
misschien helemaal niet hè, maar als hij
een klein voetje scheef zet, ja, dan
denk jij gelijk: "Oh, zie je wel, daar
gaat hij en laat maar zitten." Hè? Dus
het ja, het is inderdaad om ook om te
weten wat er in jezelf en bij jezelf
gebeurt in zo'n contact is is al heel
hard werken, hè. En om dan
is al heel hard werken. Ja.
Eh met dat allemaal toch te proberen om
om het contact met iemand aan te gaan en
en ook je angst te verdragen. N dat
vraagt gewoon heel veel.
Ja. En ook gewoon ik wil gewoon niet dat
ehm
eh dat de telefoon overgenomen wordt
door delen bijvoorbeeld, omdat ik kan
het echt len lijmen denk ik, weet je
wel. Maar ik je je maakt altijd ergens
schade ook weer. H
en ehm en dat wil ik eigenlijk gewoon
niet. Ehm omdat het te voorkomen is
ergens. Ja, als je dat al kan dan is dat
natuurlijk hè, want het soms kan kunnen
mensen dat natuurlij nog niet hebben.
Nee, maar dat dat is al hard werken,
weet je wel. Wordt die telefoon eh op de
goede manier gebruikt of wordt het tegen
me gebruikt? Of eh hè komen berichtjes
door?
Eh stel je hebt een goede vriend en er
gebeurt iets tussen eh of een vriendin
en je gebeurt iets tussen
Hm hm.
jouw delen nemen het over en die zeggen
zulke verschrikkelijke dingen tegen zo'n
persoon, want hè
dat kan.
Je kent elkaar, hè.
Ja.
Eh maar je kunt er niet altijd vanuit
gaan. In ieder geval dat heb ik mij eh
eh die hou ik erbij als als regel zeg
maar. Het is niet eh vanzelfsprekend dat
iemand dat accepteert allemaal en dat
iemand zegt van
ja nee ja ik snapus wel dat je dis hebt
en dat dit allemaal gebeurt en zo. Ah
geeft allemaal niet. Nou ik wil niet dat
dat vanzelfsprekend is dat ze dit gedrag
accepteren als
eh maakt niet uit weet je wel. Ja,
want het kan gebeuren, maar dat betekent
niet dat het oké is.
Nee, precies. Nee, en in dat opzicht zit
natuurlijk een heel groot verschil
tussen vrienden of bijvoorbeeld je
therapeut of begeleider, hè. Die die
moet daar doorheen kun mag je wel alles
tegenaan aan knallen.
Ja. En die moet daar ook doorheen kunnen
kijken, hè.
vriend of vriendin. Ja, een vriend of
vriendin. Eh da die kan het natuurlijk
ook
eh persoonlijk raken.
En en zelfs al komt dat weer goed eh hè
als daar wel begrip is en je kunt daar
weer over praten, je kunt daarop
terugkomen, dan kan het natuurlijk ook
heus weer goed komen.
Ja.
Ehm maar dat doet het doet ook wel iets
met die andere persoon en dat is wel
belangrijk om je dat ook te realiseren.
Ja.
dat je niet alles maar erop kan klappen
en dan eh
ja, dan verwachten dat iemand het gewoon
wel begrijpt ofzo, hè.
Ja. Nee, precies. Dat dat wil ik niet,
want het is een vriendschap en daar
ja, ik ik daar staat nog wel een
streepje onderzuinig zijn eh op, weet je
wel, daar moet je extra zuinig op zijn.
Ja, zeker.
En wat er in de therapie gebeurt,
nou ja, dat is ook wel eh laat het het
daar dan maar zijn in plaats van in zo'n
vriendschap. Ja,
van iedereen dat het allemaal maar laat
gebeuren.
Nee, nee, dat klopt. Nee.
En ook accepteert als eh gewoon ofzo. In
ieder geval ik wil dat niet. Ik wil dat
voor mezelf niet.
Nee, nee, dat begrijp ik heel goed. Ja,
het is ook mooi dat je zuinig wilt zijn
op je vrienden, hè. En dat er niet een
vanzelfsprekendheid of een verwachting
is dat mensen wel begrijpen hoe dat dan
bij jou gebeurt.
Nee.
En dat het hun dan een soort niks doet
ofzo. Dat kun je niet verwachten in een
vriendschap. Nee, dat dat is dat is echt
waar. Ja.
Ja. een beetje aanvullend op deze vraag
eh is nog een andere vraag die we
gekregen hebben en dat gaat eigenlijk
over eh hoe zorg je dat je dus niet in
een isolement komt als je al je oude
contacten verbreekt en al je onveilige
contacten hè, want daar hebben we het
ook wel over gehad eh Emma hè, dat je
ehm
als je het contact met je familie
verbreekt, je eigenlijk ook je vrienden
die die bij vroegere horen zeg maar
onder de loop moet nemen van zijn dat
wel veilige mensen of niet? Ja.
Hè? dat het soms gewoon kan zijn dat je
dus al je oude contacten moet verbreken
en dan heb je dus op dat moment geen
contacten meer
hè. Dan zit je dus in dat isolement wat
je eigenlijk ook heel kwetsbaar maakt.
En daar komt natuurlijk vaak ook bij dat
je niet weet wie er wel of niet te
vertrouwen zijn eh in je omgeving hè. Of
mensen die op je weg komen. Zijn dat
veilige mensen of zijn die gestuurd of
ja dat dat eh dat is natuurlijk een heel
ingewikkeld dilemma. Want hoe kom je aan
nieuwe
veilige
veilige contacten? Ja.
En dat dat heeft wel een raakvlak met eh
met de vraag vraag van net,
hè. Dat het eh
ja, dat daar natuurlijk ook nog heel
veel ehm programmering op zit en
verlatingsangst en hechtingsangst om
überhaupt een contact met iemand aan te
gaan. Dus het is een heel kwetsbaar iets
waarin je toch ehm
de angst moet verdragen, maar ook ja, ik
zal maar zeggen voor het vertrouwen
moet kiezen, hè. In plaats van voor de
angst eh
ja, om je door je angst te laten
leidden, laat ik het zo zeggen. Je angst
is er gewoon, hè. D dat kan niet anders.
Ja. Eh maar ergens is het denk ik toch
ook een soort keus om voor vertrouwen te
kiezen. Ehm en het ergens opnieuw te
proberen, hè. En ik denk als je helemaal
geen contacten meer hebt is dat vaak
ontzettend lastig, hè. Want vaak
ontstaan contacten gewoon in de loop van
je leven. En als je dan zo'n breuk maakt
met met je met je oude leven, om maar
even zo te zeggen, dan ehm ja, dan gaat
het daarna niet zomaar weer vanzelf dat
er weer nieuwe mensen in je leven komen,
hè. Dat is dat is echt een eh
ja, dat zijn dan vaak hele bewuste
stappen die je moet maken. Ehm ja, en ik
denk dat het vaak gaat doordat je toch
op een plek komt waar meerdere mensen
komen, hè. Bij een hobby of bij een
sport of bij een
Ja.
kerk of Ja.
Ja. Deze eh vragen steller die eh die
zei ook: "Ik merk ook omdat ik geen
gezin, werk en kerk heb raakvlag mis."
En want dat heb dat had ik natuurlijk
dan wel.
Hm hm. Ehm nou moet ik echt eerlijk
bekennen, als ik dat niet had gehad dan
had ik mij onder de grond verstopt. Was
ik nooit meer bovengen.
Dank je voor je eerlijkheid.
Ja, je heb heel vaak gevraagd aan papot.
Mag ik niet gewoon ergens kluizenaar
worden? Gewoon ergens in de bergen in
een hutje? Ik red mezelf wel. Ik heb
niemand nodig. Eh alsjeblieft niemand
meer. Dus dat
Ja.
En ehm ik moest naar school, ik moest
naar de kerk, ik moest dit. En zo hou je
eh blijf je contacten houden.
Ja.
Maar het is echt niet van harte gegaan.
Nee. Ja, dat vind ik wel heel mooi dat
je dat zegt aan Emma, want dat is toch
eigenlijk ook zo. Je zegt toch ook
gewoon van: "Laat mij maar allemaal met
rust en laat mij maar ergens alleen in
in een hutje op de en
ja, want het is zo ingewikkeld gewoon."
En eh
ja
eh een zeker als je in de omgeving
blijft wonen waar familie eh is.
Ja. Eh ik zou zeggen ga heel ver weg
wonen ergens van waar je vandaan komt.
Maar ja, de netwerk hebben contact met
elkaar, dus het helpt ook niet, weet je
wel. Het helpt niet om om niet meer
lastig gevallen te worden. Nee, maar
soms kan het wel help.
Soms kan het wel helpen om niet meer
constant in contact te komen of mensen
tegen te komen.
Ja.
Ehm en maar dat is ook weer super
spannend, want dan moet je helemaal
opnieuw ergens beginnen. Dat geeft ook
weer mogelijkheden en kansen. Maar het
is ook het vraagt ook ontzettend veel
van je van jezelf.
Ja. En het kan ook niet voor iedereen
natuurlijk. niet zomaar een mogelijkheid
om even ergens anders te gaan wonen.
Nee, nee, nee, nee.
En soms kan dat helpend zijn dat je echt
in een hele andere omgeving opnieuw
begint, maar
ja, dat moet maar net een mogelijkheid
zijn, hè. Dus en dat is het heel vaak
denk ik niet.
Nee, hoor. Nee, nee, ik zat dat is echt
niet een eh
een ding wat ik adviseer. Het is wel dat
het verlangen er wel eens is van
hè was ik maar ergens helemaal opnieuw
of zal ik zal ik gaan emigreren ofzo,
weet je wel. Ja.
Ehm omdat je dan de kans hebt dat je
nieuwe mensen ontmoet die redelijk oké
zijn, is groter dan de kringen waar je
je nu steeds in bevindt, hè.
Ja.
Ehm dus dat is ja, het is gewoon heel
erg ingewikkeld.
Ja.
Ehm nieuwe contacten, nieuwe mensen en
net als net het is je moet eigenlijk een
soort van en dat is dat maakt het ook
gewoon soms ook helemaal niet leuk. Nee,
nee, want je doet het eigenlijk uit eh
ja, uit soort behoud, hè, om om niet in
dat isolement te zitten.
Ehm moet je het andere doen waar je
eigenlijk heel bang voor bent
en waar je eigenlijk van binnenuit
misschien niet voelt van dat wil ik of
ofzo, maar ik moet het eigenlijk wel
doen voor mijn veiligheid, hè.
En terwijl dat dus ook niet altijd
veilig hoeft te zijn, hè. Dat dat je
gaat het proberen.
Ja, dat is het.
Ehm
en de kans dat het misgaat is ook gewoon
weer net zo aanwezig. Precies. Ja.
En dat maakt het ook gewoon moeilijk om
die stappen te zetten.
Ja.
Ehm waar ik wel aan zit te denken ehm
nou ja, je zei net over hobby's. Ga iets
doen wat je leuk vindt. Wat je echt wat
je denkt dat je leuk vindt.
Is ook heel ingewikkeld wie vindt het
dan leuk als je dat is ook wel goed dat
je dat zegt Emma. Zo vanzelfsprekend is
dat natuurlijk niet. Maar maar nou ja,
inderdaad ontdek wat je leuk vindt om te
doen en en nou ja, als daar bijvoorbeeld
iets voor is of een cursus of ja, ik ik
kan het nu allemaal op gaan noemen, maar
ergens waar je dus weer een bepaalde
aansluiting met mensen zou kunnen vinden
op een bepaald raakvlak wel van jezelf,
hè. Dat dat is
dat is toch wel
nou ja, dat is de de de deur uit is
gewoon eh onder de mensen blijven is
voor mij echt een uitdaging.
Ja. Ehm
en dat is met hele kleine stapjes. Eh op
een gegeven moment heb ik een eh een
zwemabonnement gekocht en ging ik
zwemmen.
Oh ja,
want dan zat ik niet de hele dag eh in
mijn eigen wereldje zeg maar, maar dan
moest ik dus gewoon
naar het zwembad.
Ja.
Ja. En ik vond zwemmen leuk. Dus dat is
eh dat is dan de ding en dat is maar een
uurtje.
Het vroeg heel veel maar van mij, maar
daarna dacht ik: "Ja, maar ik ben wel
onder de mensen geweest." Goed gedaan.
Weet je wel dat
Ja. En dan heb je nog niet eens Ja. Nou,
dat want je bent dan nog niet eens per
se individueel in contact met mensen.
Dus
nee, ik zwam alleen met oordoppen in en
een zonneb of of een eh een zwembril op.
Dus het was alleen maar heen en weer
zwemmen.
Ja, dat bedoel ik. Maar je bent wel
onder de mensen geweest en je bent ja
zichtbaar inderdaad. Dat is zo. Dus daar
begint het eigenlijk al mee hè. Verwacht
ook niet teveel van jezelf,
maar probeer om wel een stap te zetten,
want om de mensen te komen weer, hè.
Want dat dat is ergens toch heel nodig.
Ja. Ja. En ik heb heel vaak ook de
illusie gehad van als ik met een cursus
of iets begon. Oh, dan worden dan dat
mijn vrienden en vriendinnen, weet je
wel, omdat je dat die je wil het zo
graag ergens.
Ja.
En dat ik ook wel daarop terugdijnste
wat ik dacht van maar zit ik nou niet te
claimen
Oh ja.
Allerlei mensen.
Oh ja. Ja. Ja.
Hè? Want je hebt het totaal niet geleerd
hoe je een fatsoenlijke vriendschap
opbouwt. Je hebt geen idee.
Nee. Nee. Dat heb je ook wel eerder ook
gezegd. Je hebt weet ook niet hoe je
bijvoorbeeld over koetjes en kalfjes
moet praten. Terwijl dat is vaak het
eerste contact. Ja,
er liggen al zoveel drempels en zoveel
obstakels eigenlijk voor en je hebt
inderdaad geen idee wat een normaal
contact is.
Nee,
hè. Dus dat ja, dat dat is gewoon zoeken
en dat is ook gewoon soms je neus
stoten. Dat kan dat kan gewoon niet
anders, hè. En ja, ik denk daar heb je
een bepaald vertrouwen toch wel voor
nodig om om
toch zulke stappen te zetten. Vraag Ja,
precies. Vind je je moet de vraag van
ben ik veilig? Ehm die moet af en toe
heel iets heel iets van de achter van de
voorgrond iets naar het midden toe zeg
maar. Omdat je weet niet of jij veilig
bent altijd.
Nee.
Je weet niet met wie je te maken hebt.
Maar als dat alleen maar de enige vraag
is waar jij contacten op zoekt
Hm hm.
ga je jezelf heel moeilijk maken.
Ja.
Ja. Je moet ergens een risico nemen
bedoel je eigenlijk zeg. Dat bedoel ik.
Ja. Ja. Ja. Want eh bij zo'n zwemclubje
kunnen echt eh negen mensen zijn die
hartstikke leuk en geweldig leuk zijn.
En er kan de ene zijn waar je denkt van
dat voelt gewoon niet fijn fijn aan.
Ja.
Maar dan ga je niet meer omdat je dat
niet wil, omdat je je niet veilig voelt.
Maar die andere negen laat je wel liggen
dan.
Ja. Ja, dat is
Je kunt ook zeggen dan: "Ik ga proberen
bij diegene gewoon wat meer uit de buurt
te blijven."
Ja. Ja. En ik ga eens voelen in mezelf
en ik ga eens vragen van hé kennen wij
deze persoon en waarom zijn waarom voelt
dat niet lekker aan?
En het hoeft helemaal niet cult
gerelateerd te zijn. Maar die persoon is
gewoon helemaal niet prettig of ik vind
het gewoon helemaal nou ja in een
zwembad met zo'n gast dat vind ik
helemaal niks. Weet je wel bijvoorbeeld
kunnen allerlei redenen voor zijn. Ja,
maar die anderen zijn wel oké weet je
wel. En daar kan je gewoon een
plezierige tijd mee hebben. Maar dat
ontneem je dan als je alleen maar zegt:
"Ik ga
ik wil alleen maar hele veilige mensen
in mijn leven."
Ja. Ja. Dat klopt. En dat is dus het
risico een beetje wat je neemt, maar ook
wel waar we het eerder over gehad
hebben, het proberen te luisteren naar
van binnen en naar je intuïtie.
Ja.
Hè? En dat is uiteindelijk ehm
waar je mee stuurt eigenlijk met je
intuïtie. En
ja,
ehm
ja, dan dan bepaal je het ook van
binnenuit in plaats van dat je het van
de mensen om je heen laat afhangen.
Precies. Want dan haal je je niet steeds
uit de verbinding met mensen of uit het
uit het eh hoe noem je? uit de
maatschappij. Eh
en dan dan sluit je jezelf niet op.
Maar je stuurt wel op van nou jou laat
ik wel dichterbij komen en jou hou ik
echt een klein beetje op afstand. Maar
ik kan gerust naast je staan hoor, dat
is geen probleem.
Maar jij blijft wel daar en als jij
dichterbij komt ga ik een stapje opzij.
Weet je wel dat een beetje het is denk
ik ook heel erg veel oefenen hè
eigenlijk wat we net ook zeiden.
En en steviger daarin jezelf in worden
en en dat maakt dus ook weer dat je dus
jezelf serieus moet gaan nemen.
Ja.
En als jij angst voelt voor iemand, is
dat een serieuze signaal. Ja.
Eh dat er iets is. En misschien is het
heel iets kleins, maar misschien is het
heel groot, maar het is wel een signaal.
Ja. Ja. Waar je waar je waar je goed aan
doet om dat serieus te nemen. Ja.
Ja. Ja. Ja, en ik zat ook wel te denken
hè, als je dus alle contacten moet
onderzoeken en je bent echt bang voor
dat je straks alleen komt te staan, dat
ik dan misschien wel tegen je kan zeggen
van de mensen waar je over twijfelt, die
kunnen best nog voor een poosje mee
bijven gaan totdat jij erachter bent: is
deze veilig of niet veilig? Je hoeft
niet direct overal een streep eh door te
zetten.
De slechte de kigger die kan je uit je
leven.
mee,
maar de twijfelaars en de goede mensen
zeg maar
dat je denkt van nou laat die nog maar
eventjes
ja
een beetje en dan ja geef de tijd ook de
tijd zodat je dus ook hè als jij in het
proces gaat en je bent daarmee bezig dat
maakt zulke twijfels.
Eh als je twijfels hebt over deze mensen
maakt het ook wel weer duidelijker.
Ja, precies. Dat kan soms even tijd
kosten voordat je daar helderheid over
hebt, bedoel jij? Ja. Ja.
Ja. Bij sommige mensen weet je het
gewoon gelijk, hè? Of bij een heel veel
mensen waarschijnlijk weet je het gewoon
gelijk. Ja.
Van vroeger of vanuit de groep.
Ja.
Ja. En dan is het goed om rigoureus te
zijn. Ja.
Maar dat hoeft niet met iedereen als je
het nog niet zeker weet. Nee.
Nee. En en maar wees dan wel
voorzichtig. Maar dan hoef je niet alles
direct over boord te gooien, want dat is
ook gewoon hartstikke beangstigend.
Nee. Ja. Ja. Dus eigenlijk als iemand
zegt van: "Ik heb gewoon ik ga
raakvlakken missen eh hè dat ik geen
gezin werk of kerk heb, dan is het denk
ik ook eh naar nieuwe raakvlakken te
zoeken hè eh die dan misschien op een
ander vlak liggen
van iets wat je fijn vindt om te doen of
Ja."
Ja. En dat is zoeken en proberen.
Ja.
En ik heb daar gewoon niet een pasklaar
antwoord op.
Nee, dat is er ook niet. Dat is denk ik
per situatie en per persoon
verschillend. Maar ik denk wat eronder
ligt is wel ehm ja, misschien voldoende
vertrouwen in jezelf en in je eigen
intuïtie krijgen om eh het risico te
durven nemen.
Ja.
Om toch ehm
nieuwe plekken of nieuwe mensen op te
zoeken. Ehm en daarbij ook in te
calculeren dat het ook mis kan gaan.
En dat is natuurlijk een ontzettend
moeilijke, want dan komt die
verlatingsangst eh heel erg naar boven.
En
ja. Ja, dat dat is dat is er één om te
verdragen, denk ik. Dat kan je niet
zomaar oplossen.
Ja. En hier staat ook nog iets over die
eenzaamheid en het onbegrepen voelen. En
dan denk ik dat is zo waar, weet je wel.
Zeker als je
tegen de lamp gelopen bent ergens en
toch iemand in vertrouwen hebt genomen
en dat blijkt dus niet oké te zijn.
Ja,
dan denk je nee hè, niet alweer. En hè,
maar je bent al zo opgegroeid in zo'n
vreemde wereld hè. En dat maakt het dan
eh nog vreemder. En ook als je andere
mensen om je heen ziet die wel
hoordersvrienden hebben of familie eh
de eenzaamheid is dan zo groot.
Hm.
Maar ik ken dat heel goed.
Ja.
Maar ik ik waak mijn eigen hart daarvoor
dat ik daar niet in mee gezogen word.
Ja,
maar inderdaad wat je zegt, verdraag die
pijn, hè. Dat is inderdaad zo en dat
lijkt allemaal heel leuk, maar misschien
is het in dat gezin ook wel een hoop
ellende, weet je wel, dat
je weet het niet bij andere mensen. En
sommige mensen hebben hartstikke geluk
en die hebben een fijne familie en een
fijn gezin.
Ja.
En ja.
Ja, maar dat doet ook pijn. En en als je
die eenzaamheid bij je draagt, dan doet
dat ook heel pijn heel erg pijn. En dan
is dat ook heel moeilijk om mee om te
gaan. Ja.
Ehm maar eigenlijk vragen al die
gevoelens toch ook om jouw erkenning om
jezelf serieus te nemen en om daarin
eigenlijk al als het ware achter jezelf
te gaan staan.
Ja.
Ehm ja, en mijn ervaring is echt dat hoe
meer je achter jezelf kan staan, hoe
meer je ook je eigen gevoel kan erkennen
en serieus nemen, hoe meer de dynamiek
met andere mensen verandert. En en
ja. Ja,
maar dan kan je je eigen leven, ook al
is dat heel klein en heel smal ook
serieus nemen.
Want het is net zo belangrijk als mensen
met 50.000 eh hoordersvrienden, weet ik
allemaal wat. Ja.
Ja. 100%. Ja. Ja.
Ja. Want dat is net zo belangrijk en eh
dat haalt je ook uit het isolement,
want dan zet je jezelf ook niet zo ver
weg.
Ja. Nou ja, dan laat je jezelf alvast
niet meer alleen. En dat daar begint het
doorbreken van isolement begint daar
bij je Ja. bij jezelf.
Ja. Ja.
Nou, daar laten we het voor deze
aflevering even bij, denk ik, Emma,
toch?
Ja, dat denk ik ook. Genoeg eh weer over
gezegd, denk ik.
Ja. Nou, bedankt weer voor de vragen en
ehm we hopen dat eh de vragen stellers
en andere luisteraars daarmee eh weer
een stapje verder kunnen. En eh bedankt
voor het luisteren allemaal. Ja. Tot de
volgende keer.
You belong to the day.
You belong to the light.
You belong to the king of kings and lord
of lords forever.
We belong to the day.
We bel to
we bel to the king of k of for
we bel to
we bel to
we
for
we
We recommend upgrading to the latest Chrome, Firefox, Safari, or Edge.
Please check your internet connection and refresh the page. You might also try disabling any ad blockers.
You can visit our support center if you're having problems.